Dagens digitaliserade samhälle har på många sätt gjort det enklare för oss att köpa och sälja varor och tjänster, vilket på många sätt är positivt. Men med allt fler personuppgifter i omlopp så ökar samtidigt risken för bedrägerier.
Brottsförebyggande rådet (Brå) genomför regelbundet den Nationella trygghetsundersökningen (NTU). Av årets nysläppta rapport framgår att 6,9 procent av svenskarna under 2023 utsattes för försäljningsbedrägerier, vilket är den högsta siffran någonsin. Motsvarande siffra för 2022 var 6,1 procent.
Den som blir utsatt för ett brott av det här slaget känner sig inte sällan dum, godtrogen eller skamsen. Men försäljningsbedrägerier har ofta planerats så omsorgsfullt att vem som helst kan bli lurad.
Enligt Brå:s rapport har hela 38 procent av svenskarna under det senaste året oroat sig ganska eller mycket ofta för att utsättas för bedrägerier på internet, eller helt avstått från internetköp på grund av oron. Försiktigheten är absolut befogad.
Samtidigt går det att minska risken att bli utsatt genom att agera förebyggande och vara uppmärksam vid tvivelaktigheter.
Här är tre tips till privatpersoner i Halland som vill kunna fortsätta köpa och sälja varor och tjänster och samtidigt skydda sig mot bedrägerier:
1. Förhåll dig kritiskt till plötsliga pangerbjudanden
Var skeptisk mot överraskande telefonsamtal, meddelanden och annonser som låter orimligt bra, endast gäller en kort tid och kräver att man svarar direkt.
2. Vakta dina personliga uppgifter, koder och siffror
Lämna aldrig ut konto- och kortuppgifter eller lösenord till BankID över telefon eller i meddelanden. Kontrollera dina kontoutdrag då och då, för att kunna upptäcka eventuella obehöriga transaktioner.
3. Ta hjälp vid misstanke om brott
Spärra kort och id-handlingar direkt om du tror att du råkat ut för ett kort- eller kreditbedrägeri och polisanmäl vid alla typer av bedrägerier. Om du har en juristförsäkring via ett fackförbund, försäkringsbolag eller telekombolag kan du i vissa fall få juristhjälp för att bättre kunna hävda din rätt.
Metoderna att lura folk på pengar är många och kan ofta vara svåra att urskilja. Vi behöver alla hjälpas åt med att göra det svårare för bedragarna att lyckas.
Nadja Forsman, chefsjurist på HELP Försäkring
Läs även:
Färre bedrägerier mot äldre – fler tänker sig för
Berit utsatt för bedrägeri – nu får hon skadestånd
"Här är människorna drivkraften"
Långläsning om OBK:s dystra 2024
Onsalabon beställde en dator för drygt 8000 kronor. Men efter beställning steg priset med över 10 000 kronor. Nu har ärendet anmälts till Allmänna reklamationsnämnden.