Hur lyckas en tidning överleva som papperstidning? Ja därom tvista de lärde. Allt fler tidningar överger pappret, men Norra Halland vill fortsätta ge ut både papper och e-tidningen. Många av våra prenumeranter vill ha en papperstidning och vi ska göra allt vi kan för att fortsätta ge ut papper.
Som liten aktör, utanför de stora koncernerna, finns dock ett par faktorer som vi inte styr över. Nämligen tryck och distribution. Tryckkostnaden stiger som allt annat, men det handlar ändå om hanterbara kostnadsökningar.
När det gäller kostnaden för att köra ut tidningar är däremot höjningarna på nästan löjligt höga nivåer. När prisbrevet kommer så gäller det att sitta stadigt för att inte ramla omkull.
Dessutom har VTD, som delar ut tidningarna, börjat stänga en del postnummer och där är det bara postutdelning som gäller i fortsättningen. Vi hoppas hitta en lösning på det problemet, men inget är klart.
Hur ska då vi göra för att kunna ge ut en papperstidning till ett rimligt pris även i fortsättningen? Vi har kommit fram till att tisdagstidningen från och med årsskiftet blir digital. Så från januari kommer vi att ge ut eNH tisdag, fredag och söndag. Och på fredagar blir det en extra matig tidning, som alltså går att få antingen som pappers- eller e-tidning. Om ni önskar fredagstidningen i pappersformat betalar ni extra för vad det kostar att dela ut den. Då kan ni ha ena benet i den digitala världen och det andra i pappersvärlden. Bra va?
Och för dig som tecknat pappersprenumeration, tisdag och fredag, som löper över årsskiftet så förlängs prenumerationen med prisskillnaden mellan din nuvarande tvådagars pappersprenumeration och din kommande prenumeration (NH Kombination).
Jag hoppas att alla våra pappersprenumeranter känner sig okej med den lösningen. Alternativet hade varit att sluta med pappret helt, som konkurrenten och många andra tidningar runtom i landet. Och det vill vi absolut inte.
Ha det bra.
Stefan Pettersson, chefredaktör
Läs även:
Lokaltidningen på papper en gång i veckan
Höga kostnader bakom förändring - bättre tidning på fredagar
"Det är en enorm brist i hur vi jobbar"
Elitidrottaren från Värmland hamnade på Ung i Kungsbacka
Lätt tillgänglighet till glasögon är verklighet i Sverige. Men verkligheten ser inte likadan ut i andra delar av världen. Ett exempel är Tanzania i Afrika, där stora delar av befolkningen inte har råd att skaffa glasögon. Därför genomför optikkedjan Specsavers så kallade Eye camps i landet. Med på den senaste resan var Matilda Gustafsson, 30, från Kungsbacka. – Det känns väldigt bra att ha fått hjälpa så många människor på plats, säger hon.