Ökad säkerhet vid ansökan om SMS-lån
Nätbedrägerier i Sverige ökar. Det visar siffror från Internetstiftelsens undersökning Svenskarna och Internet. Trots att det främst rör sig om bluff-mejl, där individer ska uppge känslig information som lösenord eller kontouppgifter, har bedrägerier kring sms lån inte varit helt ovanliga.
Nätbedrägerier i Sverige ökar. Det visar siffror från Internetstiftelsens undersökning Svenskarna och Internet. Trots att det främst rör sig om bluff-mejl, där individer ska uppge känslig information som lösenord eller kontouppgifter, har bedrägerier kring sms lån inte varit helt ovanliga.
Under senare år har det rapporterats att flera personer utsatts för bedrägerier via sina e-legitimationer, där bedragare försöker ta lån i andra människors namn. Idag har det dock blivit svårare att genomföra sådana bedrägerier, tack vare att säkerheten för exempelvis sms lån ökat markant under de senaste åren.
Trygga aktörer på marknaden för sms-lånPå grund av rådande oroligheter i ekonomin, är det många som undersöker möjligheten att ta lån för att klara av tillfälliga ekonomiska svårigheter. Något som ibland till och med kan bli en nödvändighet ifall det rör sig om oförutsedda kostnader som måste betalas på kort tid.
Med ett ökat intresse för sms lån, eller snabblån som de även kallas, har även kravet på seriösa och tillförlitliga långivare så som
Saldo ökat parallellt. Bland annat har lånemarknaden blivit mer reglerad och det krävs idag större säkerhetsåtgärder för att personer ska bli beviljade lån. Något som i sin tur skapar en tryggare finansmarknad i sin helhet.
BankID – grunden för ett säkrare skydd vid sms-lånFrämst är det på grund av införandet av e-legitimationstjänsten BankID, som gjort att säkerheten ökat vid ansökan om sms lån. Trots att banker länge haft många processer för att autentisera och legitimera personer som ansöker om lån, har samma processer inte alltid funnits hos andra långivare.
Idag krävs det dock att samtliga erbjuder BankID till konsumenter, så att dessa med en större trygghet kan genomföra ekonomiska ärenden online, utan krångliga och tidskrävande processer. Däremot blir processen än mer krånglig för eventuella bedragare, eftersom de då måste få tillgång till den drabbades BankID och kod.
BankID används idag för att identifiera personer på en rad olika plattformar och
fungerar som en huvudnyckel för att legitimera sig utan att behöva uppge känsliga detaljer som inloggningsuppgifter eller personnummer. I stället finns uppgifterna redan kopplade till e-legitimationen, och användaren behöver enbart uppge en 6-siffrig kod.
Då informationen som skickas mellan BankID och mottagaren (ex. långivaren) är krypterad, kan en tredje part inte se den information som skickas mellan de deltagande parterna. Detta inkluderar information som exempelvis innehåller användarens personnummer, kontonummer och/eller adress. Att ersätta traditionella inloggningsalternativ med BankID minimerar alltså risken för att någon annan kan få nys om personens lösenord, och användare slipper hålla koll på olika uppgifter för olika plattformar.
Det är dock viktigt att notera att ens
BankID är en värdehandling och ska, trots sin höga säkerhet, hanteras lika varsamt som ett pass eller ID-kort. Det är därför viktigt att heller inte signera eller verifiera uppgifter i BankID-appen som inte känns bekanta, eller som man själv inte vet med sig att man begärt.
En säkrare marknadSlutsatsen är att de ökade säkerhetsåtgärderna – med mer reglerad marknad, tryggare långivare och användning av BankID – har minskat risken för bedrägeri beträffande sms lån i Sverige betydligt. Med den ökade användningen av ekonomiska transaktioner online är det viktigt att ha säkra och pålitliga system som skyddar användarna.
BankID bidrar till en bekväm och säker verifiering, utan behov av komplicerade och tidskrävande processer. Dock är det viktigt att användare hanterar sitt BankID med försiktighet, eftersom det trots allt är en värdehandling.