De senaste månadernas störningar i satellitbaserade positioneringssystem, såsom GPS, har visat med all tydlighet att sjöfarten inte kan förlita sig enbart på digital navigering. Ett robust navigationssystem kräver en kombination av modern teknik och traditionella hjälpmedel – där fysiska sjömärken fortsatt spelar en avgörande roll.
Sjöfartsverket ansvarar för underhåll av cirka 1 100 fyrar runt Sveriges kust och drygt 6 000 flytande utmärkningar i form av prickar och bojar. Den senaste tidens störningar visar att de fysiska utmärkningarna fortfarande spelar en stor och viktig roll. De är en förutsättning för att upprätthålla säkerheten till sjöss, särskilt när digitala system fallerar. Med papperssjökort och grundläggande kunskap om hur man tolkar sjömärken skapas förutsättningar för att navigera även under svåra förhållanden, som mörker och dålig sikt.
Den digitala utvecklingen har på många sätt förbättrat sjöfarten. Många fartyg använder idag GPS navigering, och nästa generations digitala sjökort, den så kallade S-100-serien, är under utveckling. Denna nya standard kommer att integrera realtidsdata om till exempel väder, strömmar och andra dynamiska förhållanden till havs. Sjöfartsverket arbetar intensivt med detta och räknar med att de första operativa systemen ska vara på plats inom fem till sex år.
Men även i framtidens digitala miljö kommer sårbarheter att kvarstå. Den markanta ökningen av GPS-störningar som påverkar satellitpositionering under 2025 visar att alternativa navigationsmöjligheter inte bara är önskvärda – de är nödvändiga. När signalerna slås ut – särskilt under natten eller i hårt väder – är det fysiska sjömärken, papperssjökort och kunskap som står mellan ett fartyg och ett grundstötningstillbud.
Samtidigt är Sjöfartsverkets ekonomiska situation fortsatt ansträngd. Redan i våras, innan störningsläget förvärrades, tvingades vi avisera en halvering av vår kapacitet för tungt farledsunderhåll och sjömätning. Dessa neddragningar kvarstår. Vi kommer att fortsätta underhålla våra fyrar, uppgradera till energieffektiv LED-belysning och renovera där det är möjligt – men arbetet kommer att ta längre tid, och konsekvensen blir att utmärkningen kan komma att bli otillförlitlig.
Den svenska handelssjöfarten har i regel välutbildade och erfarna besättningar. Men fritidssjöfarten står inför särskilda utmaningar. Jag vill därför rikta en tydlig uppmaning till alla som rör sig till havs på fritiden: Se till att ni har grundläggande kunskap om sjömärken, navigering och sjökortsläsning. Ha alltid med er papperssjökort när ni ger er ut, särskilt i okända vatten. Förlita er inte enbart på mobiltelefon eller GPS.
Sjöfartsverket kommer även i framtiden att arbeta för en trygg och tillgänglig sjöfart. Men vi måste göra det tillsammans – med kunskap, respekt för havet och ett robust system där både det digitala och det fysiska har sin självklara plats.
Erik Eklund,
generaldirektör Sjöfartsverket
Debatt: Delaktighet ger bättre resultat
Debatt: Behöver prioritera kommunens skötsel
Debatt: Stoppa arenabygget innan det är försent
Fjärås klara för fyran – efter galen tiomålsaffär
Pirates vann igen - stark inledning på serien
Fortfarande inte tagit poäng – vad är det som inte fungerar?
"Hoppas att folk tar chansen att se den"
Lätt tillgänglighet till glasögon är verklighet i Sverige. Men verkligheten ser inte likadan ut i andra delar av världen. Ett exempel är Tanzania i Afrika, där stora delar av befolkningen inte har råd att skaffa glasögon. Därför genomför optikkedjan Specsavers så kallade Eye camps i landet. Med på den senaste resan var Matilda Gustafsson, 30, från Kungsbacka. – Det känns väldigt bra att ha fått hjälpa så många människor på plats, säger hon.