Vem finns i skolan varje dag? Läraren.
Vem ser först när en elev mår dåligt? Läraren.
Vem vet vad som faktiskt behövs i klassrummet? Läraren.
Ändå tas beslut gång på gång över huvudet på dem som bäst förstår vardagen i skolan och vad forskningen visar fungerar. När förändringar ska genomföras måste lärarna vara delaktiga. Delaktighet ger bättre beslut och ingen har större insikt i problemen än de som möter eleverna varje dag. Alltför ofta handlar beslut ovanifrån om kortsiktiga besparingar, som i längden blir dyrare. Men det utvärderas sällan. Lärarkåren måste vara en naturlig remissinstans med verkliga förutsättningar att påverka. Bara då kan svensk skola utvecklas på riktigt.
Shabnam Zamani (S)
2:e vice ordförande Nämnden för gymnasie och arbetsmarknad
Johan Tolinsson (S)
2:e vice ordförande Nämnden för förskola och grundskola
Vill väcka suget efter bra fisk och skaldjursmat
Föreläsaren kommer snart till Kungsbacka teater
"Hot om vite ifall vi inte plockade ner det"
Lätt tillgänglighet till glasögon är verklighet i Sverige. Men verkligheten ser inte likadan ut i andra delar av världen. Ett exempel är Tanzania i Afrika, där stora delar av befolkningen inte har råd att skaffa glasögon. Därför genomför optikkedjan Specsavers så kallade Eye camps i landet. Med på den senaste resan var Matilda Gustafsson, 30, från Kungsbacka. – Det känns väldigt bra att ha fått hjälpa så många människor på plats, säger hon.