Vem finns i skolan varje dag? Läraren.
Vem ser först när en elev mår dåligt? Läraren.
Vem vet vad som faktiskt behövs i klassrummet? Läraren.
Ändå tas beslut gång på gång över huvudet på dem som bäst förstår vardagen i skolan och vad forskningen visar fungerar. När förändringar ska genomföras måste lärarna vara delaktiga. Delaktighet ger bättre beslut och ingen har större insikt i problemen än de som möter eleverna varje dag. Alltför ofta handlar beslut ovanifrån om kortsiktiga besparingar, som i längden blir dyrare. Men det utvärderas sällan. Lärarkåren måste vara en naturlig remissinstans med verkliga förutsättningar att påverka. Bara då kan svensk skola utvecklas på riktigt.
Shabnam Zamani (S)
2:e vice ordförande Nämnden för gymnasie och arbetsmarknad
Johan Tolinsson (S)
2:e vice ordförande Nämnden för förskola och grundskola
Han pantsatte sitt hus när satsningen inleddes. Johnny Wallerman trodde stenhårt på affärsidén och det visade sig att han hade helt rätt. Nu siktar hans företag Selectric Sverige AB mot en omsättning på över en halv miljard kronor. – I början satt vi hemma, vi hade inte råd med lokaler. Men vi såg hela tiden potentialen.


