Sverige har en av EU:s högsta ungdomsarbetslösheter. Bakom varje siffra finns en ung person som väntar på sin första chans. Det är ett slöseri med drivkraft som vi som samhälle inte har råd med.
Jobb skapas av företagare som vågar anställa. Då måste vi göra det billigare och enklare för dem att våga välja en ung person utan lång erfarenhet.
Därför vill jag sänka arbetsgivaravgiften kraftigt och permanent för unga. När kostnaden för att anställa sjunker öppnar det lokala kaféet eller småbutiken en dörr till för en 19-åring som annars aldrig fått den där första raden i CV:t.
Jag vill också se ett modernt lärlingssystem. Alla passar inte för långa teoretiska studier, och det ska de inte behöva. Genom att lära sig ett yrke direkt på en arbetsplats, med lön och handledning, matchar vi ungas drivkraft med företagens behov.
Till sist vill jag att de tio första anställda i ett nystartat småföretag ska vara befriade från arbetsgivaravgift under de första två åren. Det är i de små och växande företagen de flesta nya jobb föds. Låt oss sluta bestraffa dem som vågar anställa.
Vi unga är trötta på hur svårt det är att få en anställning. Det ska därför löna sig att våga anställa ungt.
Kryssa mig om du håller med!
Felix Pettersson, kandidat #5 till region och riksdag för Centerpartiet i Halland
Läs mer debatt:
Debatt: En trygg uppväxt kräver trygga föräldrar
Debatt: Viktigast vad folk har på huvudet eller i det?
Debatt: Stärk familjen, inte den statliga styrningen
Han har varit på åtta utlandsmissioner, varav fem under den blå FN-flaggan. Nu har Åsabon Adam Folcker tagit ledigt från jobbet i ett år för att göra återbesök i Kosovo, Makedonien, Bosnien, Liberia och Libanon. Han ska kolla läget sådär 20 år efter det senaste uppdraget: Hur blev det egentligen? Resorna ska resultera i tidningsartiklar och möjligen också en bok så småningom.

