Trafikverket anlägger nu en ny cykelbana mellan Fjärås station och Hanhals. Vid kontakt med Trafikverkets ekolog hänvisades till både projektledare på Kungsbacka kommun och Trafikverkets projektledare angående att göra en artrik vägkant. Från Trafikverkets projektledare blev det nej. Man skulle använda den schaktjord man tagit från åkern. Man skulle dock försöka göra en artrik rondell vid anslutning till Vallbyvägen och även artrika refuger.
På Trafikverkets hemsida kan man läsa följande: ”En artrik vägkant är ett område vid sidan av vägen som har högre naturvärden och där det kan finnas skyddsvärda, hotade eller rödlistade arter. De artrika vägkanterna består ofta av ängs- och betesmarksflora som trivs i näringsfattig jord och som gynnas av slåtter.
De är viktiga livsmiljöer för många växt- och insektsarter som trängts undan från det moderniserade odlingslandskapet. Det som är skyddsvärt i en artrik vägkant kan vara enskilda hotade arter eller den samlade artrikedomen.”
Tänk vad fint det kunde blivit med artrika vägkanter längs hela sträckan för Kattegattsledens turistcyklister och även för de lokala cyklisterna.
Kungsbacka kommun och Trafikverket, ni kan bättre!!
Naturskyddsföreningen Kungsbacka
Ingen omplacering – ska återgå till samma tjänst
Allt fler väljer bort alkoholen. Men sommeliern Attia Franzén tyckte att något saknades bland de alkoholfria alternativen. Nu lanserar han Parispojken där drycker skapas för att passa till specifika maträtter och tilltugg. – Jag tror att många dricker mindre, men finare, säger Attia Franzén.


