Bra betyg för återvinningsstationer, sämre för återvinningscentraler. Det blev resultatet när över 4000 invånare svarade på en enkät från kommunen.
Återvinning engagerar många. Det är mycket att hålla reda på för att göra rätt och se till att förpackningar och annat hamnar rätt och kan återvinnas.
När Kungsbacka kommun skickade ut enkät om återvinning fick man in hela 4 390 svar. Svaren pekar på att det fungerar väldigt bra vid de olika återvinningsstationerna runt om i landet.
Men betygen blir lägre för de tre återvinningscentralerna. i kommunen. Det är framför allt trängsel och dålig skyltning som lyfts fram i kritiken.
- Vi är medvetna om problemet, särskilt på Klovsten där utrymmet är trångt med många besökare. Vi hoppas på en lösning på sikt genom att bygga en ny återvinningscentral, förmodligen längre in i samma område,säger Maria Samuelsson, enhetschef Avfall & Återvinning på förvaltningen för Teknik.
De höga betygen för återvinningsstationerna är Samuelsson tacksam för.
- Vi är nöjda med att invånarna verkar uppskatta att vi i kommunen tog över återvinningsstationerna förra året, där får vi ökad nöjdhet på tömningsfrekvens och att det är rent och snyggt, jämfört med när det drevs av en rikstäckande organisation tidigare.
Enkäten mäter även invånarnas inställning till återbruk och avfallsminimering.
- Där kan man väl säga att vi ligger på ungefär samma nivå som kommunerna i GR. Folk tycker att detta är en viktig fråga, och vi strävar hela tiden mot att det ska vara så enkelt som möjligt att minska avfallet och att lämna. Lätt att göra rätt helt enkelt, säger Maria Samuelsson.
Kostnaden beräknas bli 2,4 miljoner utöver budget.
Maria Åkerberg: "Jag älskar det jag gör och vet inget bättre än det här"
Det började faktiskt med en uppsägning från ett annat jobb. 30 år senare har Maria Åkerberg ett framgångsrikt hudvårdsföretag och de stora jättarna har stått i kö för att få köpa det. Men det är hon inte intresserad av. – Det här är min livsstil, mitt kall, säger hon.