De årliga nedskärningarna i landets skolor fortsätter. Arbetsmiljön för lärarna och kvaliteten i undervisningen har tagit stryk. Lärarna räcker inte till och elevernas rätt till stöd enligt skollag efterlevs inte. Hur rustar vi barn och elever med kunskaper för deras framtidsresor, vilket också är hela vårt samhälles framtidsresa? Har vi råd att inte satsa på våra barn och elever? Vad kostar inte skolmisslyckanden i mänskligt lidande, framtida möjligheter till jobb och samhällsekonomiskt?
Sveriges Kommuner och Regioner har varit tydliga inför kommande förhandlingar. Man vill inte satsa på skolan. Tvärtom! De förväntar sig dock högre måluppfyllelse, förbättrad effektivitet och produktivitet. Välkommen till verkligheten, säger vi!
Sveriges lärare vill ta ansvar för sitt uppdrag. Förbundet har varit tydlig i våra yrkanden om krav på regleringar av undervisnings- och planeringstid, samt rätten till tid för kompetensutveckling. Vi kräver att relativlöneökningen stärks kraftigt och att lärare har en löneökning hela arbetslivet och inte som i dag, att den avstannar vid 50-års ålder.
Vi förväntar oss att kommunerna och andra skolhuvudmän förbinder sig att rusta upp svenskt skolväsende och tar ett långsiktigt ansvar för ökad kvalitet, en fullgod arbetsmiljö och betalar för lärarkompetensens verkliga värde. Dessa krav är inte bara rimliga, de är nödvändiga för Sveriges framtid.
"Det här är gamla värderingar som vi behöver hjälpas åt att ändra på"
Nu föreläser hon för att stoppa mobbning på arbetsplatser
Anna Sköldberg lirade i två decennium för moderklubben
Det hade varit en dröm sedan hon var barn. Men utlandstjänstgöringen blev en mardröm med sexuella trakasserier och mobbning i hennes närmaste grupp. Nu delar Emilia Åhfelt med sig av sina erfarenheter, bland annat vid föreläsningar inom Försvaret. – I början grät jag på scenen varje gång jag föreläste. Men min livsuppgift är att sprida kunskapen om sextrakasserier och mobbning vidare, säger hon.




