Debatten om skatterna på husbilar och husvagnar har tagit fart igen. Husbilsskatten sänks, men bara marginellt, medan husvagnarna blir helt befriade från fordonsskatt. Det visar att politiken ändå försöker jämställa de två färdsätten. Husvagnsägare betalar ju för dragfordonet också vilket kan anpassas till hårdare miljöregler enligt vad skatteverkets intentioner ändå får anses vara.
Mot den bakgrunden blir det allt mer märkligt att många kommuner – inte minst i Halland – väljer att utestänga husvagnar från ställplatserna. Ofta sker det med hänvisning till parkeringsregler. Men Skatteverket har tvärtom slagit fast att ställplatser är en enklare form av camping och därför omfattas av den lägre momssatsen på 12 procent.
Om kommunerna verkligen vill betrakta ställplatser som parkering borde avgiften beläggas med 25 procent moms. Vill de behålla 12 procent, då borde de också öppna för husvagnar. Det är inte rimligt att ha dubbla måttstockar.
Husvagnsägare är redan en grupp som lätt hamnar i skymundan. Nu när skattepolitiken går mot att jämställa dem med husbilar är det dags för kommunerna att också göra det i praktiken. Att tillåta husvagnar på ställplatserna skulle vara ett enkelt, rättvist och välkomnande steg.
Ove Norberg,
Kungsbacka
Debatt: Alla ska få känna sig trygga i skolan
Debatt: En rik kommun med fattig skola
Debatt: Stoppa arenabygget innan det är försent
Han pantsatte sitt hus när satsningen inleddes. Johnny Wallerman trodde stenhårt på affärsidén och det visade sig att han hade helt rätt. Nu siktar hans företag Selectric Sverige AB mot en omsättning på över en halv miljard kronor. – I början satt vi hemma, vi hade inte råd med lokaler. Men vi såg hela tiden potentialen.


