Alla elever har rätt att känna sig trygga i skolan, även när det uppstår missförstånd. Jag vill dela min erfarenhet för att påminna om hur viktigt det är att vuxna agerar korrekt och respektfullt.
Jag skickade en bild på en bok jag läser, men det blev felaktigt uppfattat som något annat. Läraren började då ställa frågor som om jag hade begått ett brott, vilket var både skrämmande och orättvist. Det här är inte ett normalt sätt att hantera en situation på i skolan.
Jag vill poängtera att jag tar starkt avstånd från hat och diskriminering. Min avsikt med att läsa böcker är att förstå olika perspektiv och idéer, inte att sympatisera med dem. Jag har själv blivit utsatt för diskriminering, vilket gör det ännu viktigare för mig att inte bidra till samma sak.
Det här visar hur lätt missförstånd kan förväxlas med skuld, och hur viktigt det är att vuxna i skolan lyssnar, frågar och förklarar innan de drar slutsatser. Skolans roll är att vägleda elever, inte att behandla dem som misstänkta utan grund.
Låt fakta tala, och låt alla elever få möjlighet att förklara sig. Det skyddar både elever och skolmiljö, och stärker tilliten i skolan.
Elev
Debatt: Behöver prioritera kommunens skötsel
Debatt: Miljöpartiet kommer få acceptera kärnkraft
Debatt: Stoppa arenabygget innan det är försent
"Det här är gamla värderingar som vi behöver hjälpas åt att ändra på"
Nu föreläser hon för att stoppa mobbning på arbetsplatser
Anna Sköldberg lirade i två decennium för moderklubben
Det hade varit en dröm sedan hon var barn. Men utlandstjänstgöringen blev en mardröm med sexuella trakasserier och mobbning i hennes närmaste grupp. Nu delar Emilia Åhfelt med sig av sina erfarenheter, bland annat vid föreläsningar inom Försvaret. – I början grät jag på scenen varje gång jag föreläste. Men min livsuppgift är att sprida kunskapen om sextrakasserier och mobbning vidare, säger hon.




