Pigmenten tar över när Hans rockar loss
Av Ann Kristin Ekman
– Jag tänker att jag ska måla ljust, men sedan blir det mer och mer pigment.
Det är akvarellen som är Hans Cullbergs konstnärliga signum.
Hans Cullberg.
Foto: Privat
Hans Cullbergs ykesliv vilar på två ben: arkitekt och verksam konstnär.
– Det är samma kärl som jag öser ur. Det är klart att det finns mer regler att hålla sig till inom arkitekturen, men det finns ju också "regler" för hur man bygger en bild. I båda sammanhangen måste man samtidigt vara öppen för det oförutsägbara, säger han.
Välrotad i Särö är Hans Cullberg ett bekant namn för många konstintresserade i området, både som medlem i Konstliv Halland och med en rad utställningar med sig i bagaget. Förutom konstsalongen ställer han till exempel just nu ut på Stallbacken 1 i Särö.
– Jag har alltid hållit på och målat, säger han.
Akvarell kan se ut på många sätt. I Hans Cullbergs fall har det skira och ljuva lämnat plats för det mörka och mustiga.
– Jag tycker om dramatiken som finns i akvarellen! Men jag brukar alltid börja ljust. Sedan sätter jag på en bra låt och rockar loss med pigmenten…
Hans Cullberg jobbar mycket med landskapsmålningar. Han bygger upp dem i lager på lager, många gånger över tio omgångar med färg, som måste torka helt mellan varven.
– En del är ju att spara ut det vita redan från början.
Samtidigt påpekar Hans Cullberg att det inte går att planera exakt för hur målningen ska se redan ut från början. Det gäller istället att vara öppen för när färgen till exempel lägger sig i pölar eller det spills lite färg någonstans.
– Det öppnar samtidigt möjligheter, det är bara att tacka och ta emot. Man kan inte styra helt över akvarellen, precis som med livet. Det är lite av tjusningen.
Månljuset målar sitt egna landskap.