Till ansvarig för Kungsbacka vårdcentral. Jag har varit patient/kund hos er under många år. Oftast har vi inte behövt ha så mycket kontakt. Nyligen har vi haft viss kontakt, eftersom jag behövde tid till labb och tid för läkarbesök.
Vecka 11 pratade jag med en vänlig sköterska som hjälpte mig med en tid till labb redan samma vecka. Hon förstod också mina synpunkter angående fysiskt läkarbesök i stället för telefontid. Jag föredrar fysiskt besök och har inga svårigheter att ta mig till vårdcentralen.
Vidare anser jag att både för läkarens och patientens skull är det bättre att ses fysiskt när det är möjligt. Jag menar att läkaren får möjlighet till mer information när hen träffar patienten fysiskt än att bara gå på provsvaren. Har funderat mycket över detta, sedan förra telefontiden 23-02-02, då jag inte kände mig nöjd med det samtalet. Läkaren tog bland annat upp att mitt blodvärde var lägre än vid tidigare tillfälle och frågade mig vad det kunde bero på, vilket jag inte hade något svar på. Då sa hen att det nog inte hade någon betydelse och avslutade samtalet.
Eftersom sköterskan jag talat med sagt att jag skulle få en läkartid kontaktade jag inte vårdcentralen förrän vecka 14.
Då jag inte tyckte att mitt ärende var akut ringde jag inte i ottan utan under förmiddagen. Till min förvåning möttes jag av meddelandet att man inte kunde ringa mer den dagen. I slutet av veckan fick jag äntligen personlig kontakt. Så småningom förstod den personen att jag blivit lovad en läkartid.
Måndag 8 april fick jag ett brev från Region Halland som innehöll två kallelser.
“Du har fått tid för besök hos undersköterska”, trots att det under tidigare telefonsamtal inte varit tal om besök hos undersköterska. Det andra var en kallelse om telefontid till läkaren trots att jag framfört önskemål om fysiskt läkarbesök.
Min slutsats är att det är lättare för en kamel att ta sig genom nålsögat än för en patient att bli lyssnad på.
Hur ska jag bära mig åt för att få en fysisk läkartid på Kungsbacka vårdcentral? Finns det någon annan vårdcentral i närområdet, där det är lättare att få en fysisk läkartid? Hör i så fall gärna av er till mig.
Anna-Klara Becht Hjalmarsson
Svar:
Hej Anna-Klara. Jag vill be dig om ursäkt. Det är bara att lägga sig platt för din kritik. Vi har helt klart missat dina önskemål, alternativt misslyckats i att förklara på ett begripligt sätt varför du kallades till distansbesök i stället för ett fysiskt besök.
Samtidigt är det så att alltmer vård går att hantera på distans, via telefonmöten, videomöten eller chatt. Det kommer att bli alltmer viktigt att vi på vårdcentralen, tillsammans med våra patienter gör kloka prioriteringar, när vi behöver ses fysiskt och när vi kan träffas digitalt.
Alternativet är risken för långa väntetider och att patienten inte får rätt vård i rätt tid. Många uppskattar att träffa oss på distans och vi blir bättre och bättre på det.
Att du inte lyckades nå oss den där dagen på telefon är förstås inte okej. Förklaringen är högt söktryck i kombination med att vi ibland inte är fullbemannade. Lösningen på sikt är även här, bland annat, att sköta fler arbetsuppgifter på nya sätt, till exempel digitalt. Vi kommer att ta din upplevelse som ett exempel i vårt förbättringsarbete. Tack för att du berättade.
Vänligen Emma Krantz, verksamhetschef VC Kungsbacka
Nya prover visar höga bakteriehalter
"Blir så påtagligt när det ser ut så här vid stranden"
"Risk för att vattnet vänder tillbaka i folks avlopp"
När brandresterna svalnat inleds polisens undersökning
"Är som bäst när vi har henne"
I snart sju månader har förre rikspolischefen Anders Thornberg varit landshövding i Halland. För NH berättar han om sitt nya jobb, vad som upprör honom mest, vilken påverkan Nato har på länet och vem Onsalamannen är. Han berättar också hur det är att vara misstänkt för ett allvarligt brott.