Liberalerna verkar vilja ta skolan tillbaka till 1950-talet med skoluniformer, hårdare bestraffningar och mindre elevinflytande. Men forskning och beprövad erfarenhet visar något helt annat: trygghet och studiero byggs med delaktighet, kompetenta lärare och en stark elevhälsa – inte med straff och symbolpolitik.
Att uppmana lärare att bestraffa elever är ett djupt problematiskt och förlegat sätt att utöva makt i klassrummet. Det är ett uttryck för auktoritärt tänkande snarare än pedagogiskt ledarskap. I stället för att stödja elevernas lärande och utveckling, reducerar bestraffning dem till lydnadens objekt — något som undergräver deras självförtroende, nyfikenhet och tillit till vuxenvärlden.
Bestraffning skapar en kultur av rädsla och underkastelse, där misstag inte längre ses som naturliga delar av lärandeprocessen utan som moraliska fel som måste ”rättas till” med skam eller straff. En sådan miljö dödar kreativitet och empati, och förvandlar utbildningens kärna – den mänskliga växelverkan mellan lärare och elev – till en kall maktkamp.”
Miljöpartiet vill istället:
- Ge mer tid och resurser till lärarna – mindre administration, mer undervisning.
- Stärka elevhälsan så att varje elev får stöd tidigt.
- Lita på professionen – skolan ska ledas av pedagoger, inte av politiska pekpinnar.
- Ge eleverna inflytande och ansvar – det är så man växer som människa.
Miljöpartiet vill ha en skola som ser varje elev och inte formar alla efter samma mall. Utbilda medmänniskor som fortsätter att värna om vårt demokratiska samhälle!
Ingegärd Salmose,
ordförande i Miljöpartiet i Kungsbacka
Läs mer debatt:
Debatt: Hur mycket ska politiken få påverka?
Debatt: Kungsbacka innerstad svämmas över av privatbilism
Debatt: Sluta importera växter nu
Leia Molund lät inte sjukdomsbeskedet stoppa drömmen
”Det är en jätteanläggning och vi vill väcka opinion”
Det hade varit en dröm sedan hon var barn. Men utlandstjänstgöringen blev en mardröm med sexuella trakasserier och mobbning i hennes närmaste grupp. Nu delar Emilia Åhfelt med sig av sina erfarenheter, bland annat vid föreläsningar inom Försvaret. – I början grät jag på scenen varje gång jag föreläste. Men min livsuppgift är att sprida kunskapen om sextrakasserier och mobbning vidare, säger hon.



