Omtänksamma uppmaningar om att hålla avstånd, vara varsamma och tänka på varandra finns på skyltar och dekaler i nästan alla affärer.
Men allt känns bara som snygga dekorationer. De flesta kunder bryr sig inte inne i butiken och inte heller butikspersonalen. De rusar runt med sina vagnar och tränger sig för att nå hyllor utan minsta tanke på – avstånd.
Vid kassorna håller sig ganska många kunder i skinnet även om många passar på att tränga sig emellan. Men borde inte butikerna se till att kunder kan hålla avstånd även på bredden? Vissa butiker har två kassor intill varandra öppna vilket gör att det blir oerhört bökigt i sidled med alla vagnar och kunder. Folk som inte handlat tränger sig ut, personal som ska hämta varukorgar klämmer sig fram och så de som väljer att gå in kassavägen. Det kan vara ett kaos där.
Livet är ett strövtåg på nattgammal is och alla befinner vi oss faktiskt i fara. Fråga någon som mist sin allra käraste.
”Det är en jätteanläggning och vi vill väcka opinion”
Dagab gör satsning i miljardklassen
Kungsbackabon Eskild drev handelsstation i Indien
"Jag vill först få folk att skratta så att snoret rinner och sedan att de går och röstar"
Det hade varit en dröm sedan hon var barn. Men utlandstjänstgöringen blev en mardröm med sexuella trakasserier och mobbning i hennes närmaste grupp. Nu delar Emilia Åhfelt med sig av sina erfarenheter, bland annat vid föreläsningar inom Försvaret. – I början grät jag på scenen varje gång jag föreläste. Men min livsuppgift är att sprida kunskapen om sextrakasserier och mobbning vidare, säger hon.





