Kungsbacka kommun planerar att bygga en ny arena för mångmiljonbelopp – ett projekt som väcker stark oro. Medan elever i kommunen får nöja sig med suddiga stenciler istället för riktiga läroböcker och skolmaten blir allt sämre, lägger kommunen pengar på ett skrytbygge som saknar både säker finansiering och ett tydligt behov.
Vi har sett liknande exempel i Sverige. Arenan i Solna, Friends Arena, har blivit ett ekonomiskt sänke för både kommunen och andra inblandade aktörer. Malmö Arena dras fortfarande med svårigheter att gå runt ekonomiskt utan evenemang av högsta klass. Varför skulle Kungsbacka – en förort till Göteborg som redan har flera moderna arenor – lyckas bättre?
Planerna inkluderar även hotellbyggen, men det finns redan ett hotell i staden som inte ens har full beläggning. Att tro att folk hellre bor i Kungsbacka än i Göteborg, med sitt utbud och närhet till evenemang, är orealistiskt. Dessutom planeras arenan på ett läge långt från tågstationen, vilket gör den svårtillgänglig för både besökare och arrangörer. Det pratas ofta om att kommunen vill ha en levande stadskärna men nu kommer Kungsbacka ha Kungsmässan, Innerstaden och Arenastaden vilket blir en mycket splittrad ort.
Vem kommer stå för fiaskot när intäkterna uteblir? Skattebetalarna. Samtidigt riskerar skolor, äldreomsorg och annan viktig välfärd att få stå tillbaka. I en tid då många kommuninvånare redan upplever nedskärningar i det som verkligen räknas, är det här ett mycket dåligt beslut.
Kungsbacka bör tänka långsiktigt och satsa på trygghet, utbildning och vård – inte luftslott i betongform.
En orolig kommuninvånare
Läs mer:
Debatt: Bakom kosläppets glädje – en verklighet vi inte vill se
Debatt: Kolla Parkstad – från framtidsvision till förfall
19 normingenjörer samlas i antologi om handling och förändring
Mästarna får tillbaka stjärnan i Aranäs hemmapremiär
Margareta och Ingrid tar sitt projekt till Kungsbacka
✔ Supersviten 2025 ✔ Storseger gav andraplats ✔ Plattmatch mot jumbon
Lätt tillgänglighet till glasögon är verklighet i Sverige. Men verkligheten ser inte likadan ut i andra delar av världen. Ett exempel är Tanzania i Afrika, där stora delar av befolkningen inte har råd att skaffa glasögon. Därför genomför optikkedjan Specsavers så kallade Eye camps i landet. Med på den senaste resan var Matilda Gustafsson, 30, från Kungsbacka. – Det känns väldigt bra att ha fått hjälpa så många människor på plats, säger hon.