Barnen gillar Laiban
Av Christina Nordwall
Barnen på Björkris förskola trycker vant på symbolerna på Ipaden. Laiban har blivit en del i deras vardag och nu är frågan vad de ska ta på sig när de går ut och leker.
– Det verkar vara ganska varmt ute. Ta på tröja, keps och skor, säger Laiban.
Thea, Ester och Harry visar hur Laiban används.
På Björkris förskola går cirka 100 barn och förskolan är uppdelad i åtta avdelningar. Laiban används under en testperiod på en del av förskolan. Thea, 5 år, Ester, 4 år, och Harry, 5 år, visar hur det går till när man kommunicerar med Laiban.
– Vi kan till exempel fråga vad det blir för mat, säger Harry och visar.
– Det blir fiskpinnar med kokt potatis och remouladsås till lunch, säger Laiban.
Och visst blir det så. Strax därpå doftar det mat när en vagn med fiskpinnar och tillbehör rullar förbi.
Barnen verkar bekväma med att använda tekniken. De visar fler funktioner och berättar att man till exempel kan få reda på saker om sopsortering och om globala mål.
– De lär sig på ett positivt sätt. Barnen gillar Laiban, säger Helene Klasson-Rehn som är förskollärare på Björkris förskola.
Hon ser flera fördelar med att använda AI i förskolan och menar att det finns många användningsområden som gör barnen mer självständiga.
– Jag kan lägga in aktiviteter i Laiban, till exempel samling, och efteråt be barnen utvärdera vad de tyckte om aktiviteten. Då får jag reda på om de tyckte den var rolig eller inte och varför, om de inte gillade aktiviteten. Det blir mer tydligt för dem att de får vara med och påverka aktiviteterna, de kan påverka sin vardag och få sina röster hörda, säger Helene.
VäderprognosLaiban kan också underlätta kommunikationen med vårdnadshavare.
– Det går att lägga in meddelanden och Laiban kan också byta språk om det är en vårdnadshavare med ett annat modersmål.
En annan bra funktion är att Laiban är uppkopplad mot väderprognosen.
– Vi brukar ta med den ut i hallen så kan barnen kolla med Laiban först istället för att fråga oss pedagoger om vad de ska ta på sig. Bilden finns också kvar i Ipaden så att de kan gå tillbaka och titta igen.
Bilder används redan som stöd i verksamheten. På ett skåp visas veckodagar och tider för olika aktiviteter, på ett annat vilka barn som gör vad. Med Laiban blir det ännu tydligare.
– Nu kan de fråga Laiban vilken dag det är och vilka aktiviteter som är planerade. De kan fråga vilken tid de ska äta frukost och vad det blir till lunch, säger Helene.
Läs mer: Artificiell intelligens på försök i förskolanUtvärderingarBarnen tycker det är jätteroligt när Laiban berättar vilken mat det blir. Helene uppskattar utvärderingarna.
– Rent pedagogiskt är utvärderingarna det bästa. En nackdel är att talet hackar lite, vilket kan göra att det blir lite tokigt ibland. Och det krävs att pedagogerna vill använda den. Det är vi som lägger in aktiviteter och ber barnen utvärdera, säger Helene.
Hon tycker att Laiban fungerar bra i verksamheten och ser gärna att den införs permanent.
– Ja, det var stor sorg här när vi fick lämna tillbaka Laiban efter testperioden, barnen saknade honom, så den blev förlängd, säger Helene.