Artificiell intelligens på försök i förskolan
Av Christina Nordwall
Under våren testas AI (artificiell intelligens) i åtta förskolor i Kungsbacka kommun. Genom att kommunicera med figuren Laiban i en Ipad kan barnen fråga om olika saker och få hjälp.
– Det är AI som är anpassad för förskoleverksamhet, säger Karin Sönnerås, utvecklare, För- och grundskola i Kungsbacka kommun.
Rektor Katarina Skoogsberg, förskollärare Helene Klasson-Rehn på Björkris förskola och Karin Sönnerås, utvecklare, För- och grundskola i Kungsbacka kommun, ser fördelar med att använda artificiell intelligens i förskolans verksamhet. Under en testperiod provar de Laiban som hjälper barnen med olika saker.
Foto: Christina Nordwall
Laiban kan bland annat användas till att få reda på vad som blir dagens lunch, när det är dags att äta och vilka kläder som är lämpliga för utomhuslek. Barnen kan ta reda på hur upplägget för dagen ser ut, få förslag på aktiviteter, lära sig hur sopor ska sorteras och mycket mer. Laiban kan också byta språk.
När man trycker på symbolen Laiban i Ipaden förklarar han själv vad han kan hjälpa till med.
– Hallå där. Laiban här. Mitt jobb är att berätta saker för er genom att ni frågar mig eller trycker på mig. Jag är artificiell intelligens vilket innebär att jag jobbar med information som jag hämtar på Ipaden eller olika ställen på internet.
– Digital teknik är ju något som barn har runt omkring sig hela tiden. Detta är en möjlighet för barnen att utveckla sin digitala kompetens och kunna använda tekniken i vardagen på förskolan, säger Karin Sönnerås.
Digital världLaiban som används i Kungsbacka har utvecklats i Helsingborg.
– Vi lever i en digital värld och det händer mycket på AI-fronten. Vi läste om innovationen i Helsingborg och ville testa det här.
Förskolorna i Kungsbacka fick skicka in intresseanmälan och de som deltar har fått en Ipad per förskola. Det är inte alla barn på respektive förskola som är med. Hittills har 160 barn fått prova på att använda Laiban i Kungsbackas förskolor och responsen har överlag varit god.
– Jag har bara hört en förskola som varit lite tveksam, säger Karin.
Viss oroInledningsvis fanns en viss oro för att barnen skulle ”fastna” framför Laiban och glömma bort att leka men så verkar det inte ha blivit.
– Nej, den används när barnen vill få reda på något. Det är bra att de kan söka sin egen information. Det blir också mycket samspel kring Laiban, barnen pratar med varandra om det han säger och pilotförskolorna ser att självständigheten i hallen har ökat under testperioden, säger Karin Sönnerås.
Ipaden är låst med en kod så att den inte kan användas till något annat än Laiban.
Katarina Skoogsberg, rektor på Björkris förskola, tycker det finns många fördelar med Laiban även om den inte passar alla.
– Barnen får en överblick över vad som händer under dagen. Det är bra bildstöd och tydliga symboler, det är viktigt att den är tillgänglig för barnen och så mångfacetterad som möjligt. Vi fortsätter gärna och det finns tusen olika idéer om hur detta kan utvecklas. Det gäller att bestämma inriktning, säger hon.
Testperioden startade i januari och var tänkt att avslutas i mars. Den blev förlängd och fortsätter maj ut.
– Vi har påbörjat en diskussion med Helsingborg som handlar om hur de ska kunna erbjuda detta till oss i Kungsbacka och andra kommuner. Vi vill hitta en bra lösning för att kunna koppla det till vårt system och förhoppningen är att det ska finnas tillgängligt till hösten men inget är klart än, säger Karin Sönnerås.
Läs mer: Barn gillar Laiban