Han ska forma framtidens Kungsmässan
Av Kristian Alm
Han var med om den omvälvande förändringen när Kungsmässan blev ett modernt köpcentrum. Efter 14 års utflykt är Peter Grankvist tillbaka.
Tillbaka. "Kärleken till Kungsmässan har hela tiden levt kvar", säger Peter Grankvist som fått den nya tjänsten om affärsområdeschef.
Foto: Kristian Alm
Han var med om den omvälvande förändringen när Kungsmässan blev ett modernt köpcentrum. Efter 14 års utflykt är Peter Grankvist tillbaka.
För Peter Grankvist har köpcentrum varit en stor del av livet, i alla fall arbetslivet. Som så kallad centrumledare var han med från första spadtaget när Kungsmässan byggdes ut vid sekelskiftet.
– Folk har alltid tyckt om Kungsmässan, och kommit hit även om det varit byggdamm och stök.
Men efter åtta år kände han att det krävdes en ny utmaning och fick jobb på Vasakronan, Sveriges största ägare av kommersiella fastigheter. Nordstan hamnade under hans ansvar.
– Jag tycker det är roligt att arbeta med butiker, restauranger och allt som händer i gatuplan. Nordstan jobbade jag med i tio år.
Men efter fjorton år kan det ju uppstå en viss lust till nya utmaningar, så när frågan från Aranäs kom kände Peter Grankvist att det var dags att återvända till "rötterna" och tackade ja till den nyinrättade tjänsten som affärsområdeschef för Kungsmässan.
Det är en förstärkning av organisationen, där centrumledaren med ansvar för de direkta butikskontakterna ska finnas kvar. Så vad ska en affärsområdeschef göra egentligen?
Peter Grankvist inleder med ett resonemang kring hur man utvecklar platsen, och hur Kungsmässan mer blir ett kvarter där man rör sig, handlar och umgås under flera av dygnets timmar.
Lite luddigt?
– Jo, lite luddigt men spännande. Det handlar om att öppna upp mot omgivningen. Det räcker inte längre med bara butiker.
– Folk vill ha upplevelser samtidigt, vi måste se till att här finns platser att träffas och umgås. O´Learys som öppnar i höst är precis det vi letar efter, både mat och något att göra!
Nya kvarteret Valand är en jätteviktig pusselbit för att skapa ett naturligt stråk mellan Kungsmässan och innerstaden, och förhoppningen är att skapa fler uteplatser både mot parkeringen och på Borgmästaregatan.
– Jag gillar att jobba med Aranäs som är med och utvecklar staden Kungsbacka. Och kärleken till Kungsmässan har hela tiden levt kvar.
Men hur går det egentligen för Kungsmässan?
– Det går bättre än man kan tro. Visst, vi har inte hämtat oss riktigt från pandemin än, men det blir fler kunder för varje dag. Vi ligger så bra, med en stad som blomstrar och växer snabbt.
En del tomma butiker?
– Några, men ingen dramatik, och flera är på väg in. Pandemin skyndade på utvecklingen där en del fick lägga om och ibland stänga butiker, men det hade troligen hänt på sikt ändå. Andra kommer in i stället.
Peter Grankvist är inte heller orolig för konkurrensen från Hede outlet.
– Nej, de har sina kunder, vi spelar ihop. Det är en tillgång att båda finns.
Några mer specifika idéer kring vad han vill utveckla eller se för nya satsningar, har inte Peter Grankvist än.
– Nej, för mig är det en inkörningsperiod. Det absolut viktigaste och som vi hela tiden måste ha med oss är förstås vad kunderna vill ha. Det måste vi hela tiden ha fokus på.
– Jag vill också poängtera att det gjorts ett fantastiskt jobb med Kungsmässan under alla år, och nu får jag möjlighet att vara med på den resan igen!
Fakta
Namn: Peter Grankvist
Aktuell: Ny på jobbet som affärsområdeschef på Kungsmässan
Bor: Fors
Ålder: 55
Familj: Fru och två döttrar, 20 och 18