DEBATT 2025-12-01 KL. 13:30

Debatt: Elever ska ha möjlighet att lära sig forma sina egna åsikter

Debatt: Elever ska ha möjlighet att lära sig forma sina egna åsikter
Skolan är en neutral plats och vi lärare kämpar för att ha en balanserad undervisning, skriver 79 gymnasielärare. Foto: Pixabay

TV-klipp och nyheter

TV-klipp och nyheter

Axel Storckenfeldt, du uttalade dig i Norra Halland (13/11) angående gymnasieskolornas hantering av politiska ungdomsförbund. Efter att ha läst dina påståenden undrar vi: Vad vill du uppnå?

Förvaltningsrätten har slagit fast något mycket grundläggande: rektorer, inte politiker, har beslutsmandat för när och hur politiska ungdomsförbund får komma till skolan. Ungdomsförbunden är välkomna, men då gäller alla eller ingen och två debatter (VT och HT 2026) planeras enligt den modellen. Vad är det som Nämnden för gymnasium och arbetsmarknad anser ska ändras?

Våra elever blir ständigt påverkade online. Skolan är en neutral plats och vi lärare kämpar för att ha en balanserad undervisning, för att eleverna ska forma sina egna åsikter. Det sker inte genom obemötta påverkanskampanjer. Svängdörrar på skolorna ger vissa partier mer utrymme än andra och vi har alla noterat att ett enskilt parti eller ett fåtal partier (ditt, men även andra) ibland ensamt fått möjlighet att påverka våra elever. Ur ett perspektiv kan det måhända kännas opportunt med svängdörrar, men ur ett utbildningsperspektiv är det inte rimligt.

Öppnas dörren för politisk inblandning i skolans vardag kan det vara vanskligt att stänga den igen. Det är inte utan att vi bekymrar oss för om det finns ytterligare steg att ta. Finns det andra rutiner, vilka hör till skolans autonomi, som ni politiker vill få oss att omvärdera? Ska detaljer i vårt yrkesutövande nu börja korrigeras av politiker som tycker sig veta bättre? Riskerar vi, om vi inte lyder, få resurser återhållna/återkallade? Var hamnar pengarna i fonden då? Vad säger invånarna i Kungsbacka om det? Vad är det nämnden tycker ska väljas bort? Extra stöd i matematik? Någonting annat?

Ett annat anmärkningsvärt påstående, Axel Storckenfeldt, är att elever skulle riskera att ”dömas” av lärare när de pratar om politik. Vi anser att det är en ögonbrynshöjande insinuation om lärarna i din egen kommun. Står du fast vid tanken om att vi låter privata åsikter styra bemötandet av våra elever? Finns det andra delar av vårt arbete som du gissar att vi inte är professionella nog att hantera? Det verkar exempelvis finnas en föreställning om att eleverna, om det inte instiftas en fond, inte får öva sig i att ta ställning eller utbilda sig i demokratifrågor. Om nämnden är nyfiken på hur vi arbetar så får ni gärna fråga.

Eleverna får naturligtvis möjlighet att följa Norra Halland framöver så att de får exempel på hur demokratiska meningsutbyten kan se ut i praktiken.

David Dahlström, leg. lärare i samhällskunskap, historia och psykologi

Jan-Erik Lind, leg. lärare i samhällskunskap och pedagogik

Johannes Elofsson, leg. lärare i samhällskunskap, historia och geografi

Michael Myrseth, leg. lärare i svenska och historia

Thobias Nilsson, leg. lärare i engelska och religionskunskap

Patrik Falkenstrand, leg. lärare i religionskunskap och historia

Martin Blidmark, leg. lärare i matematik och naturkunskap

Phillip Goodwin, yrkeslärare

Martin Lundström, leg. lärare i matematik, kemi och företagsekonomi

Pernilla Kallepruun, yrkeslärare

Monika Göthberg, leg. lärare i samhällskunskap, religionskunskap och geografi

Anna Palmblad, leg. lärare i filosofi, svenska och svenska som andraspråk

Pontus Gunnarsson, yrkeslärare

Hanna Rehnquist, leg. lärare i svenska och engelska

Susanne Olofsson, leg. lärare i franska och engelska

Linn Martinez Carlberg, leg. lärare i spanska och svenska

Benita Nordberg, leg. lärare i svenska, svenska som andraspråk och engelska

Adam Admoni, lärare i sociologi och historia

Isabell Larsson, leg. lärare i svenska och historia

Caroline Arvidsson, leg. lärare i ledarskap & organisation och företagsekonomi

Johan Rissel, leg. lärare i samhällskunskap, psykologi och företagsekonomi

Pelle Sjöberg, leg. lärare i kemi och biologi

Helén Toftered, leg. lärare i svenska och historia

Håkan Colmsjö, leg. lärare i svenska och engelska

Malin Edefors, leg. lärare i vård- och omsorgsämnen

Ulrika Borgvall, leg. lärare i vård- och omsorgsämnen

Jenny Fransson, leg. lärare i samhällskunskap, sociologi och idrott och hälsa

Michael Johnsson, leg. lärare i idrott och hälsa och pedagogik

Katarina Lundqvist, leg. lärare i samhällskunskap, geografi och psykologi

Ulrika Stark, leg. lärare i engelska och svenska

Per Johansson, leg. lärare i engelska och spanska

Patrik Folkesson Ekström, leg. lärare i samhällskunskap och historia

Irina Ramkhen, leg. lärare i matematik

Johannes Grahn, leg. lärare i matematik och idrott & hälsa

Hannah Jakobsson, leg. lärare i svenska och engelska

Johanna Blomberg, leg. lärare i naturkunskap, biologi och kemi

Fredrika Andersson, leg. lärare i matematik

Maria Nätterdahl, leg. lärare i samhällskunskap och psykologi

Linda Rosén, leg. lärare i samhällskunskap, religion och geografi

Camilla Andersson, leg. lärare i matematik och fysik

Erik Hirmas, leg. lärare i samhällskunskap och historia

Elias Beloukas, leg. lärare i svenska och svenska som andraspråk

Sofia Berg, leg. lärare i svenska och latin

Stefan Andersson, leg. lärare i samhällskunskap och geografi

Linnea Gibson, leg. lärare i svenska och engelska

David Gustafsson, leg. lärare i samhällskunskap och historia

Nelson Gallardo Alvarez, leg. lärare i historia och spanska

Olof Larsson, lärare i teknik

Simon Johansson, leg. lärare i idrott och hälsa, specialidrott och historia

Johan Cederbom, leg. lärare i matematik och idrott och hälsa

Birgitta Brohlin, leg. lärare i religionsvetenskap och pedagogik

Henrik Olausson, leg. lärare i samhällskunskap och religion

Axel Frisch, leg. lärare i företagsekonomi, datatekniska ämnen, AI m.fl.

Mattias Isaksson, lärare på Samhällsvetenskapsprogrammet på Aranäsgymnasiet

Cesar Valdez, leg. lärare i engelska

Viktor Brewitz, leg. lärare i samhällskunskap, historia och religionskunskap

Johan Friberg, leg. lärare i samhällskunskap och historia

Frida Hagelin, leg. lärare i samhällskunskap, sociologi och matematik

Francisco Anias Jiménez, leg. lärare i företagsekonomi, entreprenörskap, ledarskap och spanska

Jonas Vahtera, leg. lärare i matematik och idrott och hälsa

Martina Enghardt, leg. lärare i engelska och historia

Markus Lenngren, leg. lärare i svenska och engelska

Robert Toftered, leg. lärare i samhällskunskap och historia

Elisabeth Kjellbom, leg. lärare i vård- och omsorgsämnen

Veronica Eriksson, leg. lärare i vård- och omsorgsämnen

Jordan Chukwuemeka, leg. lärare i svenska och engelska

Helene Lindén, leg. lärare i ekonomiska ämnen

Johan Engelin, leg. lärare i engelska och idrott och hälsa

Patrick Shakarchi, yrkeslärare

Anette Toftered, leg. lärare i svenska och religion

Ramin Winroth, leg. lärare i filosofi och psykologi

Linus Peolsson, leg. lärare i religionskunskap, samt idrott och hälsa

Ragnhild Ehn White, leg. lärare i historia, engelska och Theory of Knowledge

Sandra Ljungberg, leg. lärare i engelska, franska och spanska

Katarina Isaksson, leg lärare i matematik och fysik

Anna-Karin Aspemyr, specialpedagog

Ellen Ekelund, leg. lärare i matematik och datalogi

Josefine Jernberg, leg. lärare i svenska, samhällskunskap och religion

Kerstin Wikner leg. lärare i samhällskunskap, historia, religion och pedagogik

Victoria Gabrielsson, skolbibliotekarie

Hedda Lehmann, leg. lärare i svenska och idrott och hälsa

Emmelie Bernhardtz, leg. yrkeslärare el och energiprogrammet



Äntligen inflyttning i nya huset vid torget
NYHETER 2025-11-30 KL. 17:45

Äntligen inflyttning i nya huset vid torget

"Har verkligen varit nedräkning"

TV-klipp och nyheter

Dags för årets influensa:
2025-12-01 KL. 07:15
Premium

Dags för årets influensa: "Många kommer insjukna"

Risk att toppen kommer runt jul och nyår

LÄS SENASTE E-TIDNINGEN


Fler E-tidningar

SENASTE NYTT

Premium | SPORT 2025-12-01 KL. 11:24
Sporten i korthet

Fler nyheter

DÖDSANNONSER

Pantsatte huset – nu gör Johnnys företag stor succé

Pantsatte huset – nu gör Johnnys företag stor succé

Han pantsatte sitt hus när satsningen inleddes. Johnny Wallerman trodde stenhårt på affärsidén och det visade sig att han hade helt rätt. Nu siktar hans företag Selectric Sverige AB mot en omsättning på över en halv miljard kronor. – I början satt vi hemma, vi hade inte råd med lokaler. Men vi såg hela tiden potentialen.