Axel Storckenfeldt, du uttalade dig i Norra Halland (13/11) angående gymnasieskolornas hantering av politiska ungdomsförbund. Efter att ha läst dina påståenden undrar vi: Vad vill du uppnå?
Förvaltningsrätten har slagit fast något mycket grundläggande: rektorer, inte politiker, har beslutsmandat för när och hur politiska ungdomsförbund får komma till skolan. Ungdomsförbunden är välkomna, men då gäller alla eller ingen och två debatter (VT och HT 2026) planeras enligt den modellen. Vad är det som Nämnden för gymnasium och arbetsmarknad anser ska ändras?
Våra elever blir ständigt påverkade online. Skolan är en neutral plats och vi lärare kämpar för att ha en balanserad undervisning, för att eleverna ska forma sina egna åsikter. Det sker inte genom obemötta påverkanskampanjer. Svängdörrar på skolorna ger vissa partier mer utrymme än andra och vi har alla noterat att ett enskilt parti eller ett fåtal partier (ditt, men även andra) ibland ensamt fått möjlighet att påverka våra elever. Ur ett perspektiv kan det måhända kännas opportunt med svängdörrar, men ur ett utbildningsperspektiv är det inte rimligt.
Öppnas dörren för politisk inblandning i skolans vardag kan det vara vanskligt att stänga den igen. Det är inte utan att vi bekymrar oss för om det finns ytterligare steg att ta. Finns det andra rutiner, vilka hör till skolans autonomi, som ni politiker vill få oss att omvärdera? Ska detaljer i vårt yrkesutövande nu börja korrigeras av politiker som tycker sig veta bättre? Riskerar vi, om vi inte lyder, få resurser återhållna/återkallade? Var hamnar pengarna i fonden då? Vad säger invånarna i Kungsbacka om det? Vad är det nämnden tycker ska väljas bort? Extra stöd i matematik? Någonting annat?
Ett annat anmärkningsvärt påstående, Axel Storckenfeldt, är att elever skulle riskera att ”dömas” av lärare när de pratar om politik. Vi anser att det är en ögonbrynshöjande insinuation om lärarna i din egen kommun. Står du fast vid tanken om att vi låter privata åsikter styra bemötandet av våra elever? Finns det andra delar av vårt arbete som du gissar att vi inte är professionella nog att hantera? Det verkar exempelvis finnas en föreställning om att eleverna, om det inte instiftas en fond, inte får öva sig i att ta ställning eller utbilda sig i demokratifrågor. Om nämnden är nyfiken på hur vi arbetar så får ni gärna fråga.
Eleverna får naturligtvis möjlighet att följa Norra Halland framöver så att de får exempel på hur demokratiska meningsutbyten kan se ut i praktiken.
David Dahlström, leg. lärare i samhällskunskap, historia och psykologi
Jan-Erik Lind, leg. lärare i samhällskunskap och pedagogik
Johannes Elofsson, leg. lärare i samhällskunskap, historia och geografi
Michael Myrseth, leg. lärare i svenska och historia
Thobias Nilsson, leg. lärare i engelska och religionskunskap
Patrik Falkenstrand, leg. lärare i religionskunskap och historia
Martin Blidmark, leg. lärare i matematik och naturkunskap
Phillip Goodwin, yrkeslärare
Martin Lundström, leg. lärare i matematik, kemi och företagsekonomi
Pernilla Kallepruun, yrkeslärare
Monika Göthberg, leg. lärare i samhällskunskap, religionskunskap och geografi
Anna Palmblad, leg. lärare i filosofi, svenska och svenska som andraspråk
Pontus Gunnarsson, yrkeslärare
Hanna Rehnquist, leg. lärare i svenska och engelska
Susanne Olofsson, leg. lärare i franska och engelska
Linn Martinez Carlberg, leg. lärare i spanska och svenska
Benita Nordberg, leg. lärare i svenska, svenska som andraspråk och engelska
Adam Admoni, lärare i sociologi och historia
Isabell Larsson, leg. lärare i svenska och historia
Caroline Arvidsson, leg. lärare i ledarskap & organisation och företagsekonomi
Johan Rissel, leg. lärare i samhällskunskap, psykologi och företagsekonomi
Pelle Sjöberg, leg. lärare i kemi och biologi
Helén Toftered, leg. lärare i svenska och historia
Håkan Colmsjö, leg. lärare i svenska och engelska
Malin Edefors, leg. lärare i vård- och omsorgsämnen
Ulrika Borgvall, leg. lärare i vård- och omsorgsämnen
Jenny Fransson, leg. lärare i samhällskunskap, sociologi och idrott och hälsa
Michael Johnsson, leg. lärare i idrott och hälsa och pedagogik
Katarina Lundqvist, leg. lärare i samhällskunskap, geografi och psykologi
Ulrika Stark, leg. lärare i engelska och svenska
Per Johansson, leg. lärare i engelska och spanska
Patrik Folkesson Ekström, leg. lärare i samhällskunskap och historia
Irina Ramkhen, leg. lärare i matematik
Johannes Grahn, leg. lärare i matematik och idrott & hälsa
Hannah Jakobsson, leg. lärare i svenska och engelska
Johanna Blomberg, leg. lärare i naturkunskap, biologi och kemi
Fredrika Andersson, leg. lärare i matematik
Maria Nätterdahl, leg. lärare i samhällskunskap och psykologi
Linda Rosén, leg. lärare i samhällskunskap, religion och geografi
Camilla Andersson, leg. lärare i matematik och fysik
Erik Hirmas, leg. lärare i samhällskunskap och historia
Elias Beloukas, leg. lärare i svenska och svenska som andraspråk
Sofia Berg, leg. lärare i svenska och latin
Stefan Andersson, leg. lärare i samhällskunskap och geografi
Linnea Gibson, leg. lärare i svenska och engelska
David Gustafsson, leg. lärare i samhällskunskap och historia
Nelson Gallardo Alvarez, leg. lärare i historia och spanska
Olof Larsson, lärare i teknik
Simon Johansson, leg. lärare i idrott och hälsa, specialidrott och historia
Johan Cederbom, leg. lärare i matematik och idrott och hälsa
Birgitta Brohlin, leg. lärare i religionsvetenskap och pedagogik
Henrik Olausson, leg. lärare i samhällskunskap och religion
Axel Frisch, leg. lärare i företagsekonomi, datatekniska ämnen, AI m.fl.
Mattias Isaksson, lärare på Samhällsvetenskapsprogrammet på Aranäsgymnasiet
Cesar Valdez, leg. lärare i engelska
Viktor Brewitz, leg. lärare i samhällskunskap, historia och religionskunskap
Johan Friberg, leg. lärare i samhällskunskap och historia
Frida Hagelin, leg. lärare i samhällskunskap, sociologi och matematik
Francisco Anias Jiménez, leg. lärare i företagsekonomi, entreprenörskap, ledarskap och spanska
Jonas Vahtera, leg. lärare i matematik och idrott och hälsa
Martina Enghardt, leg. lärare i engelska och historia
Markus Lenngren, leg. lärare i svenska och engelska
Robert Toftered, leg. lärare i samhällskunskap och historia
Elisabeth Kjellbom, leg. lärare i vård- och omsorgsämnen
Veronica Eriksson, leg. lärare i vård- och omsorgsämnen
Jordan Chukwuemeka, leg. lärare i svenska och engelska
Helene Lindén, leg. lärare i ekonomiska ämnen
Johan Engelin, leg. lärare i engelska och idrott och hälsa
Patrick Shakarchi, yrkeslärare
Anette Toftered, leg. lärare i svenska och religion
Ramin Winroth, leg. lärare i filosofi och psykologi
Linus Peolsson, leg. lärare i religionskunskap, samt idrott och hälsa
Ragnhild Ehn White, leg. lärare i historia, engelska och Theory of Knowledge
Sandra Ljungberg, leg. lärare i engelska, franska och spanska
Katarina Isaksson, leg lärare i matematik och fysik
Anna-Karin Aspemyr, specialpedagog
Ellen Ekelund, leg. lärare i matematik och datalogi
Josefine Jernberg, leg. lärare i svenska, samhällskunskap och religion
Kerstin Wikner leg. lärare i samhällskunskap, historia, religion och pedagogik
Victoria Gabrielsson, skolbibliotekarie
Hedda Lehmann, leg. lärare i svenska och idrott och hälsa
Emmelie Bernhardtz, leg. yrkeslärare el och energiprogrammet
"Har verkligen varit nedräkning"
Han pantsatte sitt hus när satsningen inleddes. Johnny Wallerman trodde stenhårt på affärsidén och det visade sig att han hade helt rätt. Nu siktar hans företag Selectric Sverige AB mot en omsättning på över en halv miljard kronor. – I början satt vi hemma, vi hade inte råd med lokaler. Men vi såg hela tiden potentialen.


