Kommentar till artikel 8/9-23 om farthinder på Kungsgatan.
Många av oss bilister och motorcyklister är mycket irriterade på cyklister som vinglar omkring på vägbanan och medför stor risk för olyckor. Dessutom har vi byggt speciella cykelbanor för många miljoner just för att förhindra detta! Dessutom är dessa cyklister ofta klädda i mörka kläder – och svåra att upptäcka, speciellt i skymning och mörker. Ja till och med kör de ofta flera i bredd och hindrar därmed övrig trafik.
Så råd till David Antonsson och övriga cyklister:
1) Respektera era medtrafikanter och cykla på anvisad cykelbana.
2) Ha klädsel som vi mc-cyklister som syns - till exempel reflexväst eller liknande.
3) Håll lämplig fart där ni ser andra cyklister eller någon barnvagn.
4) Håll avstånd och använd ringklocka när ni passerar framförvarande vilket ni nästan aldrig gör.
5) Kör ni möjligen på vägbanan så håll föreskriven hastighet - gäller även er.
Åsa Dykes på Teknik kan betänka följande: Gör befintlig skyltning större, och tydligare. Överväg led-skylt som visar befintlig hastighet med varningstext.
”Pär som kör både cykel, elcykel, mc och bil"
Han pantsatte sitt hus när satsningen inleddes. Johnny Wallerman trodde stenhårt på affärsidén och det visade sig att han hade helt rätt. Nu siktar hans företag Selectric Sverige AB mot en omsättning på över en halv miljard kronor. – I början satt vi hemma, vi hade inte råd med lokaler. Men vi såg hela tiden potentialen.


