Kommentar till artikel 8/9-23 om farthinder på Kungsgatan.
Många av oss bilister och motorcyklister är mycket irriterade på cyklister som vinglar omkring på vägbanan och medför stor risk för olyckor. Dessutom har vi byggt speciella cykelbanor för många miljoner just för att förhindra detta! Dessutom är dessa cyklister ofta klädda i mörka kläder – och svåra att upptäcka, speciellt i skymning och mörker. Ja till och med kör de ofta flera i bredd och hindrar därmed övrig trafik.
Så råd till David Antonsson och övriga cyklister:
1) Respektera era medtrafikanter och cykla på anvisad cykelbana.
2) Ha klädsel som vi mc-cyklister som syns - till exempel reflexväst eller liknande.
3) Håll lämplig fart där ni ser andra cyklister eller någon barnvagn.
4) Håll avstånd och använd ringklocka när ni passerar framförvarande vilket ni nästan aldrig gör.
5) Kör ni möjligen på vägbanan så håll föreskriven hastighet - gäller även er.
Åsa Dykes på Teknik kan betänka följande: Gör befintlig skyltning större, och tydligare. Överväg led-skylt som visar befintlig hastighet med varningstext.
”Pär som kör både cykel, elcykel, mc och bil"
Hanhalsbon har skapat en föreläsning om vägen tillbaka
✔ Dissen mot rivalen ✔ Sommarbandyskolan ✔ Värvningen de missade
IVO har granskat händelsen
✔ Kaptensskiftet ✔ Viktigaste nyförvärvet ✔ Den nya målvaktsduon
Den 2 maj 1945 insåg tre unga tyska flygare att kriget var förlorat. De hade ingen lust att kapitulera i Norge utan nödlandade på isen på Torne träsk. Planet sjönk senare till botten, men 1986 fick en brokig samling äventyrare för sig att det skulle bärgas. Pensionerade polisen och hembygdsforskaren Sune Börjesson berättar här den spännande historien om hur Kungsbacka blev centrum för expeditionen.