Mountainbikes och crosscyklar förstör
Av Christina Nordwall
De kör sönder både skogsstigar och åkermark. Lars-Gunnar Svensson i Västra Hagen har tröttnat rejält på alla de som cyklar mountainbike och kör crosscykel på hans privata mark.
– De tar inte hänsyn och när jag säger till så skriker de bara åt mig och är otrevliga, säger han.
Lars-Gunnar Svensson i Västra Hagen har tröttnat rejält på mountainbike- och crossåkare som förstör hans skog och mark. Nu har han satt upp skyltar men tvivlar på att det hjälper. Foto: Christina Nordwall
Lars-Gunnars skog ligger ett stenkast från hans hem i Västra Hagen. Problemet med mountainbike- och crossåkare som använder hans skog och mark att träna i har pågått i flera år. När de blir tillsagda hävdar de bara att allemansrätten gäller.
– När det gäller privat skog får de bara gå och åka skidor, inte mer. Om de ska cykla måste de fråga markägaren om lov, säger han och visar runt.
FörstörFörutom att cykla runt i skogen, köra upp spår och fördärva rötter genar cyklisterna även över hans privata åkermark som han arrenderar ut. Det drabbar i sin tur den som arrenderar som får sina grödor förstörda.
– Vi har ett torp som ligger där borta, där samlas de också fast det är privat mark och de cyklar genom tomten för att komma ut i skogen där borta, säger Lars-Gunnar och pekar tvärs över åkermarken.
Han har placerat däck på infarten till torpet men det hjälper inte.
– De tar bara bort dem och slänger dem där borta, säger han och visar ett gäng däck vid en gärdesgård några meter bort.
Bygger hinderInte nog med att han blir bemött med otrevliga tillmälen, dessutom bygger mountainbike- och crossåkarna upp hinder i skogen.
– De tar med spadar, gräver gupp och använder stockar som hinder för att kunna träna på sina mountainbikes och crosscyklar. De fördärvar med sina breda däck, fördärvar där man ska gå och kör i pölarna så det blir stora spår, säger Lars-Gunnar uppgivet.
Lars-Gunnar har kontaktat både kommunen och polisen som dock inte har möjlighet att göra så mycket åt problemet. Av kommunen har Lars-Gunnar fått rådet att sätta upp varningsskyltar och det har han gjort. Frågan är om det kommer att hjälpa. Han har också planer på att sätta upp bommar men allt sådant får han stå för själv.
– Kommunen har varit här och tagit bilder. Och polisen säger att de måste veta vem det är som cyklar för att kunna göra något, eller ta dem på bar gärning då kan de bli bötfällda. Crosscyklarna som kör här har inga nummerplåtar så de går inte att spåra, säger Lars-Gunnar Svensson.