Kvinnan från Onsala beställde parfym men fick aldrig paketet. Nu nekas hon dessutom ersättning då budföretaget visat upp en leveransbekräftelse.
Det var i slutet av förra året som kvinnan beställde parfym online. Hon betalade 970 kronor och väntade sedan på ett paket.
Men det kom aldrig.
Efter flera kontakter med såväl budfirman som parfymföretaget, anmälde kvinnan ärendet till Allmänna reklamationsnämnden.
Där har det nu kommit ett beslut och det säger att kvinnan inte har rätt till någon ersättning.
Anledningen till det är att kvinnan godtagit att leveransen skulle göras till hennes postlåda, eller till dörren om paketet är för stort.
Konsumentlagen säger nämligen att ansvaret för varan övergår till köparen efter leverans, och budfirman har skickat in en leveransbekräftelse som bevis i ärendet.
"Enligt konsumentköplagen övergår risken för varan på köparen när varan avlämnas (2 kap 6 §). Om köparen bär risken för varan är han eller hon skyldig att betala för varan även om den har förstörts, kommit bort, försämrats eller minskat genom en händelse som inte beror på säljaren. Det är säljaren som behöver bevisa att varan har levererats", skriver nämnden i sitt beslut.
Därmed får kvinnan alltså finna sig i att ha köpt en vara som hon aldrig ens såg till.
Ronny Karlsson
I del 2 avhandlas herrklubbarna i division 1, 2 och 3
Hemvändarens segersvit bara växer
Först ut är herrlagen i division 4, 5 och 6
Onsalabon beställde en dator för drygt 8000 kronor. Men efter beställning steg priset med över 10 000 kronor. Nu har ärendet anmälts till Allmänna reklamationsnämnden.