NYHETER 2019-02-19 KL. 13:00

Chefen svarar: ”Vi ville se hur det föll ut”

Chefen svarar: ”Vi ville se hur det föll ut”
Ann-Helén Svensson

TV-klipp och nyheter

Hemtjänstens verksamhetschef Ann-Helén Svensson. Foto: Norra Halland

 

Kommunens val att systematiskt minska insatstiderna ska vara ett försök att få ihop schemat för hemtjänstpersonalen. Men istället för att meddela vårdtagarna hölls sänkningen hemlig.

 

 

Läs avslöjandet här:

Äldres hemtjänsttid kapas i smyg

 

Åtminstone sedan mitten av januari har kommunen systematiskt sänkt alla insatstider med 20 procent. Beslutet skulle hållas hemligt. Men nu tvingas den kommunala hemtjänstens verksamhetschef Ann-Helén Svensson att berätta.

– Ja, vi har testat att minska med 20 procent generellt rakt över. Vi ville se om schemat föll ut på ett bättre sätt, men så har det inte blivit.

Har kunderna känt till minskningen?

– Nej vi har inte gått ut och sagt det.

Varför har ni inte gjort det?

– Vi ville testa hur det skulle slå ut innan vi informerade.

Kändes det inte viktigt att informera kunderna?

– Nej vad hade det hjälpt? Vi ville inte oroa allt för mycket.

Men information kan ju också lugna?

– För en del, men inte för alla.

Så då är det bättre att smyga?

– Naturligtvis inte. Men det är så lite som det här har påverkat. Hade vi hållit på i åratal hade det varit en sak, men nu väljer vi att göra om och göra rätt.

 

Ann-Helén Svensson säger att från och med den här veckan ska sänkningarna vara historia hos samtliga hemtjänstgrupper. Enligt henne är anledningen att det inte blev som det var tänkt.

Känns det inte som att ni har lurat kunderna?

– Nej. Om de får sin insats gjord oavsett tid så lurar man inte någon.

Men varför beviljas då insatser i minuter?

– Det där har vi haft kvar i Kungsbacka. Men det som gäller är att de ska ha den insats de behöver. Ibland kan det ta 20 minuter, nästa gång 35 minuter.

 

Vårdtagarna har endast fått 80 procent av den hemtjänst de beviljats. Var de resterande 20 procenten tagit vägen är oklart. Eftersom tid tagits bort från insatserna finns det alltså risk att kunder betalat för mycket.

Har ni pratat om att betala tillbaka pengar?

– Nej det har vi inte pratat om.

Kommer du att ta initiativ för att se över det?

– Jag kommer absolut att kolla om kunder ska ha tillbaka någonting, vilket jag inte tror. Det är så lite pengar det handlar om, säger Ann-Helén Svensson.

 

Vet du mer? Tipsa reportrarna:

Caroline Holmgren

caroline.holmgren@norrahalland.se

Nils Jönsson

nils.jonsson@norrahalland.se

 

Norra Hallands granskning av hemtjänsten började förra våren:

Läs också: Schemaläggare tvingas manipulera systemet

Läs också: Undersköterskornas vittnesmål: "Hinner inte gå på toaletten"

Läs också: Förvaltningen bemöter kritiken

Läs också: Politikerna skyller på personalen

Läs också: Nu pressas nämnden att agera i hemtjänstfrågan

Läs också: Granskning av hemtjänst tvingar kommunen att agera



TV-klipp och nyheter

Fler nyheter

LÄS SENASTE E-TIDNINGEN


Fler E-tidningar

SENASTE NYTT

Fler nyheter

DÖDSANNONSER

Historiska smedjan vid E6 har byggts upp på nytt

Historiska smedjan vid E6 har byggts upp på nytt

Många har säkert undrat vad det är för ett litet hus som nyligen återställts vid Lindomemotet längs E6:an. Under våren tog den gamla smedjan form igen och påminner nu om gården som länge låg där.