Vädret idag
Skurar
12°C
Prognos april 24, 2019
dag
Moln ibland
18°C
 

Undersköterskor rasar – ”Hinner inte gå på toaletten”

Hur kan kommunen gå med miljoner i vinst när vi inte ens hinner gå på toaletten under arbetspasset? Det frågar sig hemtjänstpersonal som kämpar mot tidspress och tung arbetsbelastning för att ta hand om kommunens gamla och sjuka.

 

– Man kommer in med andan i halsen och kastar in nycklarna när man går, säger Kim.

– Det känns ohållbart, men vi tar en dag i taget. Vissa mornar undrar man hur fan man ska hinna med allting, fortsätter Robin.

Båda är undersköterskor och arbetar inom kommunens hemtjänst. Än så länge. För orken sinar bland personalen och flera av deras erfarna kollegor har sagt upp sig, på grund av stress och tung arbetsbelastning. Enligt Kim och Robin är det stora problemet inom den kommunala hemtjänsten att tiden inte räcker till, varken för personalen eller vårdtagarna. Arbetsschemat är så stramt planerat att det inte finns tid för varken rast eller toalettbesök, inte heller för att ta hand om larm eller oväntade händelser. Den försämrade arbetsmiljön påverkar också rapporteringstiden. Personalen hinner inte prata med varandra mellan skiftbyten vilket gör att information om vårdtagarna missas.

– Men jag älskar mitt jobb, jag kan inte hjälpa det. De gamla håller en kvar. Frågan är hur länge man står ut. Det gör ont i hjärtat att man inte är värd någonting, säger Robin.

Det finns inte längre någon tid att vara professionell eller att säkerhetsställa att man vet vad man gör fortsätter hen. Vårdtagarna är redan utsatta och riskerar att känna sig otrygga när de får besök av många olika personer från personalen varje dag.

– Är jag ny i en grupp behöver jag tid att läsa igenom anteckningar. Jag vill kunna komma in och säga hej och presentera mig. Jag kan inte bara springa in genom dörren och säga ”hej, nu ska jag sticka dig”. Det blir inte säkert någonstans. Ska jag ge insulin till någon behöver jag exempelvis veta vad sockernivån brukar ligga på, förklarar hen.

 

”Jag frågar mig vad mina erfarenheter, kunskaper och kompetenser är värda, när kommunen kan plocka in någon som aldrig jobbat inom vården tidigare, och göra samma jobba som mig?” Det säger kommunens hemtjänstpersonal som har fått nog av kompetenssänkning och tidspressade scheman. Foto: Caroline Holmgren

 

Alla verktyg som personalen inom hemtjänsten behöver vid besöken finns i telefonen genom programmet Intraphone. Bland annat sker in- och utloggning under besöken i programmet, och om klockslagen inte följs blir hela arbetspasset försenas.

Någon restid mellan vårdtagarna finns inte med i planeringen, minuten efter att du ska vara utloggad från ett besök, ska du vara inloggad på ett annat berättar Kim.

– Även om vårdtagarna bor grannar så är det svårt att hinna med. Det blir på bekostnad av raster. För att hinna med får vi korta ner besöken, men då blir det röda stämplar i systemet för att vi inte har följt det som står, säger hen.

– Vissa kunder är också noga med att få den tid de betalat för och det är svårt att gå från en kund när de säger att de inte fått tillräckligt med tid, fortsätter Robin.

I kontakt med sina chefer har svaren varit luddiga om huruvida restiden ska ingå i besöket eller inte. Vårdtagarna får ett besked och personalen ett annat.

 

Ta in mer personal, för det är en stor brist. Nu finns det inte ens tillräckligt med ordinarie personal

 

Kommunens hemtjänstenheter är indelade i geografiska grupper. Sedan oktober förra året planeras flera hemtjänstgruppers scheman ihop för att effektivisera arbetet. Om den ena gruppen har lite personal ska den andra gruppen täcka upp. Men då skapas också ett hål i staben och övriga kollegor får hjälpas åt att ta hand om insatserna.

–Det handlar mer och mer om pengar. Genom att inte sätta in vikarier att täcka upp kan kommunen spara in pengar. Men om inget får kosta är det svårt att bedriva bra hemtjänst, säger Kim.

Oftast finns det ingen framförhållning och personalen kan bli ivägkastad tidigt på morgonen till ett helt nytt arbetsområde. Det blir rörigt med nycklar och personal som inte hittar. Vissa insatser kräver att personalen är dubbelbemannad, men Kim berättar att det händer att det missas att bokas in två personer, eller att personalen bokats in på olika tider till dubbelbemanningen. Det resulterar i lång väntetid innan insatserna kan påbörjas, vilket också tar tid och kraft från personalen.

– Det blir ett dilemma, för vi får ofta ta diskussionen med vårdtagarna varför det alltid kommer olika personer till dem och man vet inte riktigt vad man ska svara, säger Kim.

Hur skulle ni vilja att det var istället?

– Det ska vara ett välplanerat schema som inte är så tight. Ta in mer personal, för det är en stor brist. Nu finns det inte ens tillräckligt med ordinarie personal, säger hen.

För att hinna med att träffa kontaktpersonerna, hålla sig uppdaterad, sköta dokumentationen som förväntas göras, får personalen använda sin egen oavlönade tid. Personalen önskar också att det fanns tid för reflektion eller samtal efter dagen, för att bearbeta om något hänt och slippa ta med sig jobbet hem.

 

Kim säger att det känns som ett hån när kommunen säger att de är en attraktiv arbetsplats.

– För på vilket sätt tar de hand om sin personal? Det är märkligt när jag läser att kommunen går x antal miljoner i vinst och så hinner vi inte ens gå på toaletten. Hur många politiker hinner inte gå på toa under dagen eller ta en kopp kaffe på morgonen? Förmodligen behöver de inte ens betala för sitt eget kaffe som vi gör, säger hen.

Efter jul kom det senaste bakslaget för personalen, när personalen fick e-postmeddelande om att alla önskningar om semester på helgerna avslås. De som vill ta ledigt får försöka byta. Även vid jul fick alla anställda som sökte semester avslag. I vissa grupper beviljas inte personalen att ta ledigt enskilda dagar.

– Motiveringen är att det inte finns tillräckligt med personal, men vi var i kontakt med flera vikarier som ville jobba men som inte blivit tillfrågade. Man känner sig trampad på. Det är svårt att få det att gå ihop ibland, särskilt för de som är ensamstående.

Vad får ni för svar från cheferna om arbetssituationen?

– De är hala. De säger att de hör vad vi säger men har inga svar att ge. Vi har ett hopp om att det ska bli bättre, men vi vet inte hur. För just nu är det inget som pekar åt det hållet, säger Robin.

 

Fotnot: Namnen är fingerade. Kim och Robin heter egentligen något annat.

 

 

Verksamhetschefen: ”Tid att utföra insatser finns”

Restiden mellan vårdtagare ingår i de insatser som beviljats. Det säger verksamhetschef Ann-Helén Svensson, och menar att den utsatta tiden räcker till. Men den kommunala hemtjänsten är en flexibel verksamhet där inget är hugget i sten.

 

 Så är det när man jobbar med människor. Då kan det bli övertid men det är sällan det blir så.

 

 

 

Hemtjänsten är en levande verksamhet. Det säger Ann-Helen Svensson, verksamhetschef på Vård och omsorg. Något så radikalt som att hemtjänstpersonalen inte hinner gå på toaletten under arbetspasset, har hon aldrig hört talas om. Men hon säger att diskussioner om schemat ständigt är på tapeten. Både före och efter årsskiftet har kommunen tittat på de verksamheter som har det tufft.

– Vi tar igen på gungorna vad vi förlorat på karusellen. Det är också spelet och tjusningen med hemtjänsten, och en frihet att jobba med för de anställda, säger hon.

Ann-Helén Svensson berättar att alla insatser ska göras, men det kan ta olika lång tid beroende på dagssituation. Det kan vara väder som ställer till det, eller sjukdomsfall hos vårdtagarna. Men inget är hugget i sten.

 

Om personalen blir färdig med en insats hos en vårdtagare, till exempel städning, innan tiden är slut så åker de vidare till nästa vårdtagare. På så sätt är också schemat flexibelt.

– Är det så att tiden inte räcker till, om en kund inte mår bra och man måste tulla på tiden så förskjuts hela dagen. Men så är det när man jobbar med människor. Då kan det bli övertid men det är sällan det blir så, säger hon.

Upplever personalen att de inte hinner fullfölja insatserna inom utsatt tid, ska en dialog tas med koordinator och insatschef. Sedan ska enligt Ann-Helén Svensson de sköta kontakten med vårdtagaren om att personalen blir försenad.

 

Tiden finns alltid för att utföra de uppgifter som krävs, menar hon. Hur schemat är koordinerat beror på flera faktorer, till exempel beroende på om insatserna är i centrum eller på landsbygden där det tar längre tid att köra mellan platserna.

Så restiden ingår i tiden för insatsen?

– Hemtjänsten får en peng för den insats som beviljats hos vårdtagare. 25 procent av den tiden är kringtid, och i den tiden ligger restid, verksamhetsmöten och liknande, säger hon och menar att detta är information som både vårdtagare och personal känner till.

Att det är upp till varje enskild enhetschef hur de vill bevilja semester för personalen, har också stöd i semesterlagen. Rimligt, anser Ann-Helén Svensson som säger att enhetscheferna måste göra vad de kan för att verksamheten ska fungera i en period av kris.

–Jag har full tilltro till att de tar korrekta beslut och gör det av en anledning, säger hon.

 

Vet du mer? Hör av dig till oss: redaktionen@norrahalland.se

 

 

Skaffa den digitala versionen av papperstidningen här

Caroline Holmgren
Reporter caroline.holmgren@norrahalland.se 0300-52 13 57

TYCK TILL: Kommentera artikel

One comment

  1. Karin Johansson
    mars 25th, 2018 12:08

    Är inte detta lurendrejeri att låta de äldre betala för hemtjänstpersonalens restider som ligger inbakade i deras beviljade insatser? Så egentligen så har en beviljad insats som tex dusch 30 min egentligen 15 min insatstid eftersom de första 15 min är inräknad till och från den äldre,då får det bli en snabbdusch. Eller om en annan äldre har fått beviljad tillsyn 5 min då blir det ju ingen tillsyn eller hur ? det tar ju kanske mer än 5 min och flytta sig från punkt A till punkt B, Aktiveringtid/promenad blir ju ingen promenad eftersom deras beviljade tid går åt till att hjälpa den äldre på med skorna på och av med jacka,toabesök innan innan promenaden, vi får vända i dörren om vi nu ska följa deras beviljade insatser som egentligen blir kortare än vanligt.

    Reply

Kommentera detta inlägg

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

NYHETER

DebattLäs mer >>

ANNONS



TYCK TILL:

När nya badhuset invigs höjs biljettpriset kraftigt. Rätt eller fel?

Visa Resultat

Loading ... Loading ...

Diskutera TYCK TILL

Kommentera

DET HÄNDERLäs mer >>

Onsdag 24 april

kl 11–13 Seniorsimning i Kungsbacka simhall tillsammans med träffpunkterna.

Kl 13.15–16 City träffpunkt: sticka, pyssla, spela, prata, fika.

kl 12–13 Digital hjälp för seniorer på Fyren.

Kl 16.30–17.30 Språkcaféet i Kaffebaren. Kom och prata italienska och tyska. Drop-in. Arr: Marina Abate Harvey.

Kl 17–18 Tyst afterwork i Varlakyrkan.

Kl 18.30 Blomsterprakt i Kungsbacka. Temakväll om hur man får...

Läs Mer

Så här funkar eNH!