DEBATT 2024-04-04 KL. 10:00

Debatt: Vi tar demokrati på största allvar

Debatt: Vi tar demokrati på största allvar

TV-klipp och nyheter

TV-klipp och nyheter

Replik på debattartikel ”Släpp in oss på skolorna!”.

Den 25 mars publicerade Norra Halland en debattartikel skriven av företrädare för sex av de politiska ungdomsförbunden i Kungsbacka. En debattartikel som helt är baserad på missuppfattningar. Missuppfattningar av vad vi har beslutat, vad skolans uppdrag är och begreppet undervisning.

I höstas fattade vi rektorer beslut om att vi samlat på gymnasieskolorna kommer att bjuda in politiska partier/ungdomsförbund i samband med riksdagsval. Däremellan finns möjlighet för lärare att bjuda in inom ramen för undervisningen. Det finns i vårt beslut, tvärtemot vad företrädarna för ungdomsförbunden påstår, inga begränsningar i hur ofta de får bjudas in till skolorna, så länge inbjudan är baserad på ett objektivt urval.

Bakgrunden till beslutet är att vi såg att intresset från ungdomsförbunden att besöka skolorna inte var särskilt stort under mellanvalsår. Det gjorde att vi, när vi hade besöksveckor varje termin, inte uppfyllde skollagens krav på objektivt urval (Skollag (2010:800) 1 kap 5a§). Under senaste besöksveckan var till exempel endast två ungdomsförbund representerade.

Det är korrekt, som företrädarna för ungdomsförbunden skriver, att skolan har ett omfattande demokratiuppdrag. Det är ett uppdrag vi tar på största allvar och som vi arbetar med på en mängd olika sätt. Besök av ungdomsförbunden utgör endast en liten del av det uppdraget. Och som fastslås i proposition 2017/18:17, s. 29 är inte skolan ”en allmän plats som politiska partier har tillträde till.”

Som framgår av vårt beslut behöver besöken av ungdomsförbunden ske inom ramen för undervisningen. Företrädarna för ungdomsförbunden menar i sin debattartikel att ”lärarna i princip aldrig bjudit in ungdomsförbunden till att delta i själva undervisningen”.

Det här påståendet bygger på en missuppfattning av begreppet undervisning. Undervisning är inte något som måste ske inne i ett klassrum, utan kan ske på en mängd olika sätt, såsom rollspel, studiebesök eller att gå runt och prata med företrädare för politiska ungdomsförbund. Det handlar om hur aktiviteterna för- och efterarbetas. Ett exempel på att påståendet inte stämmer är den pågående planeringen av ungdomsförbundens besök på skolorna inför EU-valet, där lärare, i samarbete med Kultur & fritid, organiserar såväl ”bokbord” som debatt.

Demokratiuppdraget är, som sagt, något vi tar på största allvar och något vi kommer fortsätta arbeta med i våra verksamheter.

Marie Andersson, Cajsa Odhagen Fridén, Lisa Jönsson, Johan Laasonen, Per Lindberg, Stina Petersson, Dan Sadé, Hannah Tengelin, Anna Wallergård och Maria Åsberg

Rektorer på Aranäsgymnasiet, Beda Hallbergs och Elof Lindälvs gymnasium

Läs också:

Släpp in oss på skolorna!

Krönika: Skolbeslut som glädjer och förvånar



Dolly Style till Kungsmässan
NYHETER 2025-09-05 KL. 12:20
Premium

Dolly Style till Kungsmässan

Från vetenskap till hälsa – Annika bytte bana i livet
FAMILJ 2025-09-04 KL. 19:00
Premium

Från vetenskap till hälsa – Annika bytte bana i livet

Ville få tillbaka mötena med människor

LÄS SENASTE E-TIDNINGEN


Fler E-tidningar

SENASTE NYTT

Premium | NYHETER 2025-09-06 KL. 22:17
Fullt ös när Hoffmaestro intog scenen

Fler nyheter

DÖDSANNONSER

Politikern som gjort Ironman: Träning stärker demokratin

Politikern som gjort Ironman: Träning stärker demokratin

När Emanuel Forsell (M) gav sig in i politiken fick han snabbt tunga poster som ordförande i skolnämnden och som invald i kommunledningen. Det många inte vet är att han är en av få politiker som genomfört den extrema triathlontävlingen Ironman. Han menar att fler politiker borde syssla med uthållighetsidrott. – Den idrotten har en tendens att fostra rationella och målmedvetna personer. Det behövs inom demokratin och politiken.