I Sverige har vi något som inte andra länder har nämligen färdtjänst som i de flesta fall fungerar utmärkt dock inte alltid.
Om man är rullstolsburen och man själv inte kan öppna ytterdörren och ta hissen ner till mötesplatsen utan får bli hämtad av chauffören i lägenheten så kan det bli problem.
Det är i nuläget inte nån förpliktelse för chauffören att hämta i lägenhet och hjälpa till med ytterkläder vintertid men vissa gör det ändå av hjälpsamhet.
Om hemtjänsten ska sätta på ytterkläder i förväg kan det innebära att kunden får sitta länge och vänta färdig innan färdtjänsten kommer vilket blir för varmt.
Jag hoppas att färdtjänstens åtagande ändras och utökas med hämtning i lägenhet och hjälp med ytterkläder.
Som det är nu så diskrimineras rullstolsburna och hindras därmed ibland från att komma till sina aktiviteter.
Inga-Lill Östgårdh Tyrefelt,
Besviken färdtjänstkund
genom
Birgitta Melin,
GoKungsbacka
70-åringen ser fram emot Scandi Gruppens nybygge
Linda och Mathias jobbar på fritiden för att rädda byggnaden
Vårdpersonal som skrev avvikelser på boendet talar ut
Han pantsatte sitt hus när satsningen inleddes. Johnny Wallerman trodde stenhårt på affärsidén och det visade sig att han hade helt rätt. Nu siktar hans företag Selectric Sverige AB mot en omsättning på över en halv miljard kronor. – I början satt vi hemma, vi hade inte råd med lokaler. Men vi såg hela tiden potentialen.





