Debatt: Får NPF-elever tillräckligt stöd?
Hur ska förvaltningen säkerställa att berörd grupp får rätt stöd, undrar debattören. Foto: Pixabay
Enligt skollagen ska alla elever få ledning och stimulans för att klara sin skolgång och nå undervisningsmålen.
Men enligt Riksförbundet Attentions årliga enkätundersökning om oro inför skolstart upplever många att skolan inte lever upp till de kraven som ställs.
Oron beror bland annat på tidigare erfarenheter av att inte få rätt hjälp och stöd och att man inte upplever att skolpersonalen har tillräckliga kunskaper, förutsättningar eller verktyg att stötta elever med behov av extra stöd och anpassningar. Det beror också på tidigare upplevelser av att eleven och föräldrarna ses som problem och inte en del av lösningen.
Med utgångspunkt i detta önskar undertecknad svar på följande:
På vilket sätt planerar förvaltningen säkerställa att berörd grupp får rätt stöd?
Finns det tillräckliga kunskaper, förutsättningar eller verktyg för att erbjuda elever med extra stöd och anpassningar?
Hur många elever är i behov av stöd?
Johan Tolinsson (S),
2:e vice ordf nämnden för Förskola och grundskola