Debatt: Antar du utmaningen?
Genrebild: Pixabay
Hej du som också sitter i köerna in mot Göteborg på morgonen. Har du också tänkt på att trafiken stoppas upp innan Varlapåfarten och om möjligt ännu mer innan Lindomepåfarten?
Har du också tänkt på att kön släpper så fort påfarten är slut?
Är du en av dom som tar rygg på bilen framför och håller en stabil meters avstånd? Eller är du en av dom som zigg-zaggar dig fram mellan alla bromsljus? Eller är du en av dom som slipper stanna, sparar bränsle och din egen energi?
Här är mina bästa tips för att bli en i den sistnämnda gruppen.
* Lyft blicken, ju längre fram du ser desto mer tid har du att agera.
* Du kan inte styra föraren bakom dig men du kan hålla ordentligt avstånd till den framför dig, naturligtvis av säkerhetsskäl men också för att du ska ha valmöjligheter mot påfarter, köbildning som kör långsamt eller är helt stillastående.
* Släpp på gasen när dom långt där framme i kön bromsar, varför stressa fram och stå där och glo? Du sparar bränsle (bra för plånboken och bra för miljön) när du släpper gasen och låter bilen rulla, ibland kanske du inte ens behöver bromsa utan kan gå tillbaka till gasen när dom andra börjar rulla igen.
Här kan du tävla mot dig själv eller mot någon bil runt om dig. Om du måste stanna helt där framme vid kön förlorar du ett poäng, har du däremot konstant rörelse på bilen (minsta lilla rull räknas) så får du ett poäng.
* Avfart betyder påfart, dags att ha en plan på hur du ska hjälpa den som kommer på påfarten ut? Det är samarbete som gäller, 50-50-ansvar. Du på påfarten måste anpassa dig till rådande omständigheter på motorvägen, du kan alltså inte komma i 60km/h när trafiken på motorvägen kör i 30km/h . Och du på motorvägen måste underlätta på bästa möjliga sätt. Här har du de tre alternativen - Skapa lucka framför dig, bakom dig eller kan du byta till vänster körfält?
* Hitta ditt vaccin mot ilska eller irritation för dom stressade galenpannorna – mitt är en hemlig skadeglädje att jag 99% av gångerna kommer fram minst lika fort fast med lägre bränslekostnad och blodtryck. Att jag inte utsätter mig själv eller mina medtrafikanter för en massa fruktansvärt onödiga risker är såklart en bonus.
Tänk på att det tar tid att ändra ditt sätt att köra bil, var inte för hård mot dig själv om du måste stanna någon gång eller kommer på dig själv med att hänga i dragkroken på bilen framför. Njut istället av lugnet som ersätter irritationen när du lyckas! Och vet du, jag har inte varit med om en enda stressförbannad medtrafikant som kastat eller försökt klämma sig in framför mig när jag skapat möjlighet för dom att snyggt och tryggt ta sig från påfarten ut på motorvägen.
Jag ser fram emot att besegra dom stillastående köerna ihop med dig! Vi ses på E6:an.
Antiköare