Kungsbackas översiktsplan klubbad
Av Kristian Alm
Aldrig har nog orten Frillesås varit så i centrum som när nya översiktsplanen klubbades på fullmäktige. Det handlar förstås om stationen där – eller snarare bristen på sådan.
Ny översiktsplanen är helt digital och går att studera via kommunens hemsida.
Översiktsplanen är en slags ram för hur Kungsbacka ska växa i framtiden. Var ska det byggas, var ska grönytorna finnas, hur ska naturen skyddas?
Det har varit en lång process att ta fram planen, och mängder av synpunkter från både myndigheter och privatpersoner har hanterats och ibland arbetats in i planen. En bärande tanke, som funnits även tidigare, är att bygga längs järnvägen och förtäta Kungsbacka stad, allt för att underlätta kollektivtrafiken och minska beroendet av bilen.
Så prioriterade är orter nära stationer: Anneberg, Kungsbacka och Åsa, så kallade prioriterade utvecklingsorter. Men övriga orter då? Jo, allt väster om motorvägen är sedan länge satt i vänteläge, framför allt eftersom Onsalavägen dröjer, men även därför att det krävs en utbyggnad av pendlingsmöjligheter till Göteborg om man ska kunna expandera där.
Fjärås får snart bra cykelvägar, och det ska möjliggöra för fler att ta sig till tågstation utan bil.
Frillesås i fokusKvar i luften hänger Frillesås. För ett par veckor sedan kunde Norra Halland avslöja att en station i Frillesås inte fanns med i den nya översiktsplanen som sträcker sig fram till 2040.
- Man får nog konstatera att vi i Kungsbacka är lyckligt lottade med fyra stationer. Varberg håller just nu på att få sin andra i Väröbacka, sa Agneta Nordström, specialist infrastruktur på kommunen.
Det fick Liberalerna på både lokal och regional nivå att gå ut med ett tidigt vallöfte att trots det arbeta för en station i Frillesås.
När Västlänken och tunneln genom Varberg är klara 2026 så startar Region Halland och Hallandstrafiken ett nytt regionalt tågsystem mellan Göteborg och Varberg. Då ryms det ett stopp i Frillesås, hävdade Liberalerna.
Och i Frillesås blev många upprörda. En namninsamling startade som krävde att översiktsplanen arbetades om så Frillesås kom med som en prioriterad utvecklingsort med en framtida station. Insamlingen lämnades över i måndags inför fullmäktigemötet.
Och plötsligt var alla partier i fullmäktigedebatten för en station i Frillesås.
– Idag är en station i Frillesås politiskt korrekt, ironiserade kristdemokraten Marie Wadström, och påminde om att de pläderat för en station sedan länge.
KlisterremsaOch vänsterpartisten Hans Webeck visade upp en klisterremsa med texten "Pendelstation Frillesås" s han sjöälv kampanjat med för 20 år sedan, utan att något konkret hänt.
Hans Webeck (V) visade upp en 20 år gammal klisterremsa som visade att man redan då slogs för en station i Frillesås.
Men även om alla nu var vagt positiva till en station, ville ingen dock stoppa översiktsplanen.
– Det skulle kräva att hela planen fick gå ut på remiss igen och försenas, argumenterade kommunalrådet Fredrik Hansson (C).
Han fick stöd av parti efter parti i talarstolen, och man menade att en utredning är rätta sättet att gå vidare, och därefter vid behov uppdatera planen under nästa mandatperiod.
Sverigedemokraterna vill dock justera planen på ett antal punkter, framför allt att det byggdes för tätt och för högt, och Kungsbackabon Roger Larsson ville göra ett helt nytt omtag där järnvägen flyttades ut ur stan.
Men så blev det inte, efter omröstning klubbades översiktsplanen, som nu blir underlag för att göra fördjupade planer för olika områden i kommunen.