Mannen drabbades av ett motorhaveri efter att bara ha kört 30 mil med sin inköpta bil. Men nu nekas han ersättning för problemen.
Det var under sensommaren i fjol som mannen köpte en begagnad bil för drygt 130 000 kronor. Men efter att ha kört bara drygt 30 mil dog bilen på motorvägen.
Det visade sig att motorn hade havererat och en verkstad konstaterade att det skulle kosta cirka 300 000 kronor att laga motorn.
Mannen köpte bilen från ett företag och fick tolv månaders garanti vid köpet.
Företaget som sålt bilen hävdade att det hela handlade om ett plötsligt haveri. Man lyfte också fram att service och annat var skött på ett felfritt sätt.
"Bilen är 13 år gammal och har rullat mer än 33 000 mil och företagets trafiksäkerhetsgaranti täcker inte ett plötsligt haveri som kan ha orsakats av handhavandefel eller annat", skriver företaget angående bilen och köpet.
Bilköparen, en man från Kungsbacka kommun, anmälde ärendet till Allmänna reklamationsnämnden och krävde att köpet skulle hävas.
Men så blir det inte.
Nämnden slår nämligen fast att felet inte täcks av den garanti som fanns vid köpet.
"Det är utrett att bilens motor havererat, vilket är ett köprättsligt fel. Nämnden bedömer dock att felet på bilen borde ha visat sig tidigare om det fanns redan vid leveransen. Felets art talar alltså emot att det är ett sådant ursprungligt fel som företaget ansvarar för", skriver man i sitt beslut.'
Det gör att mannen nu har att välja på en reparation för 300 000 kronor, eller att ha en trasig bil som köpts för 130 000 kronor.
En grupp kvinnor, inspirerade av kronprinsessan Victorias vandringar genom Sveriges landskap, har skapat sin egen unika tradition – Princessvandring. Klädda i kronor och med en gemensam drivkraft har de satt sina fotavtryck i 25 av landets 25 landskap. Deras mål? Att umgås, uppleva och lära sig om Sveriges rika kultur, natur och historia – allt medan de skapar minnen för livet.