Nationell kampanj ska stoppa bedrägerier
Av Ronny Karlsson
Bara under fjolåret anmäldes 4300 telefonbedrägerier i region Väst. 1275 gånger lyckades bedragarna att komma över pengar. Nu gör polisen en nationell kampanj för att stoppa bedragarna.
Polisen har inlett en nationell kampanj för att stoppa de telefonbedrägerier som ofta äldre personer utsätts för. Foto: Polisen.
Totalt ska polisen under veckan skicka ut 1,2 miljoner vykort till äldre i landet. Budskapet där är att inte lita på den som ringer, och att aldrig logga in någonstans om någon ber om det.
– För alla som drabbas är det mycket integritetskränkande. Vi behöver hjälpas åt att bekämpa bedrägerierna. Ett sätt är att använda vykortet för att samtala med äldre anhöriga och vänner om hur de kan skydda sig mot brott, säger Klas Johansson, regionpolischef i Väst, i ett pressmeddelande.
I region Väst, där bland annat Göteborg och Kungsbacka ingår, tros olika förövare ha kommit över totalt 130 miljoner kronor via dessa telefonbedrägerier. Det innebär att man lurat varje drabbad person på cirka 100 000 kronor i snitt.
Med vykorten och annan information vill polisen få ett stopp för dessa bedrägerier. En nyckel då är att de som utsatts agerar på rätt sätt.
– Ofta säger bedragarna att de ringer från banken, polisen eller någon myndighet som den äldre har förtroende för. Inte sällan är det bråttom och personen som ringer ”hjälper” den äldre att lösa det påhittade problemet. Under tiden försvinner pengar från den äldres konto, säger Fredrick Boström som är tillförordnad chef för bedrägerisektionen i region Väst.
I statistiken visar det sig att antalet telefonbedrägerier ökat snabbt. Under 2021 anmäldes 2050 sådana brott i regionen, varav 742 var fullbordade. Under 2022 handlade det om 4300 anmälda brott, varav 1275 var fullbordade brott.
Totalt i Sverige anmäldes hela 21 600 telefonbedrägerier under 2022. Det var en ökning med 86 procent jämfört med året innan.
– Vi ser den här ökningen i hela landet och vill med en gemensam satsning stärka de äldre och ge dem kunskap så att de kan vara medvetna och uppmärksamma på bedragarnas knep, säger Fredrick Boström.