NYHETER 2022-08-02 KL. 19:00

Hede-VD om rekordförsäljning och framtiden

Av Anton Lorentzson

Hede Fashion Outlet ökade sin omsättning med 19 procent under förra året. Under detta årets sex första månader har de ökat med ytterligare drygt 11 procent. Samtliga sex månader har också blivit de enskilt bästa månaderna sedan köpcentret öppnade 2001. Hede Fashion ägs av företaget VIA Outlets och vd för företagets nordiska center, där Hede ingår, är Per Wallentin. Han menar att tydlighet är en bidragande faktor till rekordsiffrorna.
– I början var det lite otydligt vad centret var. Idag förstår kunden vad vi är, vilket är ett utomhus-köpcentra med väldigt starka varumärken och outletpriser, säger Per Wallentin.

Hede-VD om rekordförsäljning och framtiden
Per Wallentin, vd för VIA Outlets nordiska center, menar att köpcentret har en spännande framtid för sig. Rekordnoteringarna de senaste åren och månaderna beror på tydlighet och starka varumärken. Foto: Anton Lorentzson

Klockan är strax innan 10 på en av årets hittills varmaste dagar när Norra Halland träffar Per Wallentin vid huvudentrén till Hede Fashion Outlet. I köpcentret finns det 71 butiker, fyra restauranger och omkring 150 varumärken. Utbudet är med andra ord stort för att vara Sverige. En del av butikerna är så kallade multibrand-butiker, alltså butiker med fler än ett varumärke, för att ha ett så stort utbud som möjligt.

– Sverige är en ganska liten outlet-marknad och Hede är inget jättestort center. Tittar man på ägarnas (VIA Outlets) andra center utomlands så finns det kanske 170-180 butiker och bara monobrand-butiker (en butik - ett varumärke). Outlet-handeln och populationen i Sverige och Norden är inte så stor. På VIA:s center i Amsterdam har de ungefär 7,5 miljoner besökare per år, här har vi omkring 2 miljoner. Det är rätt stor skillnad, säger Per Wallentin.

På Hede Fashion Outlet driver VIA ingen av butikerna själva, utan hyr istället ut till olika varumärken. Men köpcentret i stort är en av kommunens största arbetsgivare, med omkring 450 anställda allt som allt. Relationen till kommunen är viktig, enligt Per Wallentin.

– Vi har en jättebra relation med kommunen. Det betyder mycket för oss och och vi vet att det betyder mycket för kommunen. Vi drar hit omkring 1,5 miljoner personer årligen som inte bor i kommunen, det gör oss lite till en turistdragare. Jag tror att vi behöver varandra om man säger så.

Rekordår trots pandemi

De senaste två åren härjade pandemin. Hede Fashion Outlet sålde i början nästan ingenting överhuvudtaget. Men efter ett par månader hände något. Folk ville ju fortfarande shoppa och Hede är ett utomhus-köpcenter.

– Folk kände att det var tryggare. Vi stängde liksom aldrig ner och vi har aldrig gjort så bra resultat som under de två åren. Vi tänkte att det skulle bli tufft att hålla de siffrorna när allt går tillbaka till det mer normala, men det har bara fortsatt. Kombinationen utomhus-köpcenter och att vi har väldigt starka varumärken är nog varför vi har klarat oss såpass bra, säger Per Wallentin.

De goda resultaten ser också ut att fortsätta. Årets första sex månader har slagit varandra och antalet besökare ökat också. Nyligen var det också Gothia cup, som historiskt sett varit en av årets bästa veckor försäljningsmässigt.

– Gothia har ju varit inställt de senaste två åren, så det är jättekul att det dragit igång igen. Man ser väldigt många lag och och personer från andra länder och det betyder mycket för oss, både försäljningsmässigt och imagemässigt, säger Wallentin.

Gothiaveckan är fortsatt en bra vecka, men den allra bästa veckan är numera jubileumsveckan. Den infaller veckan som är i samband med den 24 oktober. Alla butiker har specialerbjudanden och det finns musik, glass och popcorn i köpcentret.

– Gothiaveckan har blivit omkörd av jubileumsveckan, som är störst nu. I slutet på oktober är också vår andra högsäsong kan man säga, så det är alltid en bra start på den säsongen, säger Per Wallentin.

Framtiden

2019 öppnades den senaste delen av köpcentret. Varenda kvadratmeter nyttjades och maximerades. Tankarna gick då mot att det inte skulle gå att göra så mycket mer. Men den nya delen blev snabbt en succé.

– Vi insåg att vi ville bygga ut mer. Vi har diskuterat med kommunen och den 21 juni fick vi igenom en detaljplaneändring, vilket innebär att vi kan bygga på 60 procent av ytan istället för 40 procent. Vi kan göra ytterligare en utbyggnad och vi kommer ta plats av parkeringen. Som en lösning på parkeringen ska vi också bygga ett parkeringshus.

Utbyggnationen och parkeringshuset är tänkt att stå klart runt sent 2024 eller tidigt 2025.

– Det är en jätteviktig del för oss att fortfarande har möjlighet att expandera. Det blir spännande tider. Men först ska vi se till att ha några goda år och öka ytterligare med det vi har, säger Per Wallentin.



SENASTE TV-NYHETERNA

Svalkande dopp i värmeböljan
NYHETER 2022-08-14 KL. 12:00

Svalkande dopp i värmeböljan

Ofredade tjejer på Storgatan
BLÅLJUS 2022-08-14 KL. 09:23

Ofredade tjejer på Storgatan

KD snabbast med paddeln
NYHETER 2022-08-13 KL. 16:26

KD snabbast med paddeln

Retrocamping med vänner och musik
FAMILJ 2022-08-13 KL. 15:00

Retrocamping med vänner och musik

City slog serieledarna - knappar in
FOTBOLL 2022-08-13 KL. 11:06

City slog serieledarna - knappar in

Smockat med folk i Badhusparken
NYHETER 2022-08-12 KL. 21:05

Smockat med folk i Badhusparken

Utomhusbio under fredagskvällen - familjefilmen Encanto

Fler nyheter

LÄS SENASTE E-TIDNINGEN


Fler E-tidningar

SENASTE NYTT

Fler nyheter

DÖDSANNONSER

Omstridda fordonet ger känsla av frihet

Omstridda fordonet ger känsla av frihet

Kungsbacka har blivit ett riktigt fäste för ungdomar som kör mopedbil. Mest av allt är det möjligheten att kunna ta sig fram som lockar.