NYHETER 2022-06-01 KL. 20:00

Dubbla byggen givet för

Av Ronny Karlsson

De gillar att bygga bilar. Men bröderna Michael och Martin Lexman från Frillesås sticker ut i branschen. De nöjer sig nämligen inte med en bil utan bygger två identiska.

Dubbla byggen givet för
Miikael och Martin Lexman har byggt två likadana bilar och har lagt massor med timmar på projektet. Foto: ROnny Karlsson.

TV-klipp och nyheter

TV-klipp och nyheter

Frillesåsbrödernas passion har gett avtryck i motorsportkretsar. Inte minst bland dem som gillar Ford. Det är nämligen det märket det handlar om. Resan började med att de byggde om två stycken Ford Escort MK1 från 1970-talet. De många timmarna i garaget avskräckte inte och nu är det ett annat projekt de visar upp för motorintresserade, senast var de med på Tjolöholm Classic Motor i helgen.
Deras två gula Ford Sierra Laser Barra är byggda för att de båda bröderna ska ha varsin exakt likadan bil och de lämnar inget åt slumpen.
– Det blir en del kvällar och en del helger som vi lägger på det här, säger Michael.
Hans tidsuppskattning är förstås en underdrift. De har inte räknat antalet timmar som de lagt på sin hobby. Inte antalet kronor heller faktiskt, även om de konstaterar att bilarna landar på sexsiffriga belopp.

Motor från Australien
En hel del av tiden lägga på att få tag på rätt delar till sina bilar.
– Vi köpte motorerna från Australien, dem fick vi importera. Sedan tittade vi på olika karosser, bland annat på Mustang. Men vi har en kompis som håller på med sådana här bilar och vi fick tag på karosser via honom, säger Martin.
Det här med att det ska vara Ford, det har liksom bara blivit så. Och nästan alltid varit så.
– Det har varit så i vår familj, säger Martin.
En del av familjen är pappa Kent, som bland annat varit med och lackerat bilarna.
– Jag har lackerat bilar i alla år. Bilintresset har jag inte behövt tvinga på dom, det har kommit ändå, säger han om sönernas passion.
När deras två Escorter var klara var det inte självklart hur de skulle gå vidare. Men när projektet väl tog form kändes det rätt med de bilar som nu finns färdigbyggda.
Bilarna används nu för att tävla i drifting och då gäller det att ha rätt detaljer från början till slut.
– Delarna kommer säkert från 100 olika tillverkare. En del plastdelar är från Tjeckien, fälgarna är faktiskt från Sverige, säger Michael.
De båda konstaterar att en av nycklarna är att ha kontakter. De upplever branschen som väldigt vänlig och hjälpsam och det har förstås hjälpt till.
Projektet med de båda gula driftingbilarna påbörjades i augusti 2019.
– Men vi gjorde inte så mycket då direkt. Vi samlade mest på oss alla delar, säger Martin.
Tidigt i somras i fjol var bilarna klara, och det andra paret identiska bilar har fått en hel del uppmärksamhet.
– Det sticker ut lite när vi kommer med likadana bilar. De flesta vet vilka vi är numera, säger Michael.
Tävlandet har funnits där länge i familjen. Pappa Kent körde rallycross och de båda bröderna började sina karriärer med att köra folkrace. Men nu är det alltså drifting som gäller.
– Vi byggde om Escorterna först för att köra med dom, men de är mer nostalgibilar. De här bilarna är mer anpassade, säger Martin.
En bil som ska användas för drifting behöver en del speciella egenskaper.
– Vridmomentet är det viktiga, bilen ska vara stark, säger Michael.
– Sedan vill man få upp bra fart på bakhjulen. Vi är ganska nya med att tävla med de här bilarna, vi kommer att lära känna bilarna bättre med tiden, säger Martin.
– Vi kommer att få finjustera hela tiden. De som kört drifting länge håller också på och laborerar, säger Michael.

Tävlingar
Med bilarna klara lägger de lite mindre tid på sin hobby, även om det blir en del tävlingar.
– Nu vill vi mest köra tävlingar, säger Michael.
Men givetvis är det en hel del som talar för att det blir flera bilbyggarprojekt framöver. De ser det som en fördel att jobba tillsammans och det lär bli två bilar som byggs även i fortsättningen.
Hittills har bilarna varit identiskt lika, och så lär det fortsätta, även om de inte alltid har exakt samma tankar.
– Vi gör det tillsammans. Det är inte alltid vi är överens, vi har lite olika tankar ibland. Men det är bra med två idéer när ett problem ska lösas, säger Martin.



Fakta: drifting

Till skillnad från andra motorsporter är drifting en bedömningssport.
Med en körteknik där föraren avsiktligt överstyr (sladdar) sin bil till den grad att framdäcken pekar åt rakt motsatt håll från svängens riktning samtidigt som full kontroll behålls genom kurvorna är sporten en väldigt publikfriande och populär motorsport.
Förare tävlar mot varandra genom en bana där drift (sladd) hela tiden måste bibehållas. Den som enligt bedömarna kan hålla den förutbestämda linjen, markerad med så kallade clippingpoints och zoner, snyggast, med mest fart, vinkel och närmast sin motståndare vinner.
(Källa: Svensk Bilsport)

Catarina trivs med jobbet som alla har en åsikt om
NYHETER 2025-07-04 KL. 12:00
Premium

Catarina trivs med jobbet som alla har en åsikt om

"98 procent av alla vi möter är positiva"

LÄS SENASTE E-TIDNINGEN


Fler E-tidningar

SENASTE NYTT

Fler nyheter

DÖDSANNONSER

Alfred överlevde kylan i vrakets mast

Alfred överlevde kylan i vrakets mast

I en fruktansvärd storm i januari 1920 går ångfartyget Macona under på revet utanför Nidingen. 49 besättningsmän omkommer – bara en enda man överlever genom att klamra sig fast i masttoppen i vinterkylan. Nu berättar Frillesåsförfattaren Carl-Magnus Stolt den dramatiska historien.