Cykelturismen ska växa med nya pengar
Av John Skoglund
Region Hallands tillväxtutskott har fördelat 600 000 kronor till Kungsbacka för att utveckla sin del av Kattegattleden. Målsättningen är att redan innan sportlovet ska företagare längs leden kallas till möte för information och samtal.
Ellinor Huisman Foto: Visit Halland
Visit Halland och deras satsning på hållbar destinationsutveckling har nu beslutat vilka projekt som får ta del av de 4,2 miljonerna. Skillnaden från tidigare år är att nu har man kunnat söka för projekt upp till hela tre år.
– Att man har möjlighet att säkra finansiering för mer än ett år gör att kommunerna vågar satsa på större och mer omfattande utvecklingsprojekt, vilket är viktigt för att Halland ska bli en hållbar och attraktiv åretrunt-destination, säger Ellinor Huisman, strateg hos Visit Halland.
Barnfamiljer i målgruppDet är ett företagsfokuserat projekt för att samla besöksnäringen. Det kommer initialt starta i Åsa och sedan även i Gottskär och Kungsbacka centrum.
– Det är ett jättespännande projekt, att utveckla med barnfamiljen som målgrupp. Det har aldrig gjorts tidigare. Det kommer förbättra både servicen och marknadsföringen, säger Ellinor Huisman.
Det ansökta projektet gäller från 2023 till 2025 och Region Halland beviljar ett stöd på 600 000 och sedan ska kommunen själv satsa minst 50 procent av projektets kostnad.
– Det är superroligt att Kungsbacka tar chansen och sökt ett långsiktigt projekt. Det var tanken att man kunde söka under en längre tid, säger Ellinor Huisman.
Start i söderKungsbacka kommun tycker det är bra att starta projektet söder ifrån och sedan jobba sig norrut. År 2015 blev Kattegatleden utsedd till Europas bästa cykelled och 79 kilometer finns i kommunen.
– Geografiskt är det bra att starta nere i Åsa, Frillesås och Fjärås. Vi har redan ett bra samarbete med det befintliga nätverket Åsa 365 som vi jobbat med i flera år, säger Anna Frykman, Besöksnäringsutvecklare på Kungsbacka kommun.
Hela projektet har en budget på 1,2 miljoner kronor över tre år och mycket handlar om att marknadsföra Kattegattleden och besöksnäringen i dess närhet.
– Leden har säsong från 15 april till 15 oktober, vi fokuserar på hela perioden och oftast sköter juli sig själv, säger Anna Frykman och berättar vidare att företagarna är en bra bas i projektet och nu ska det paketeras snyggt. Det ska drivas "buissiness" med lönsamhet.
Hållbara projektFör att få ta del av Region Hallands pengar ska det vara hållbara projekt som man ansöker om.
– Cykelturismen är hållbar att jobba med, det är en liten miljöpåverkan, säger Anna Frykman och avslutar med att berätta att målsättningen är att redan innan sportlovet kunna träffa företagarna längs Kattegattleden.
Ytterligare två projekt i Halland har fått finansiering under tre år. Hylte ska jobba fram ett platsvarumärkeskoncept och Falkenberg har ett projekt som heter "Värdskap i världsklass" som ska göra kommunen till en attraktiv plats att arbeta och leva i.
Ellinor Huisman Foto: Visit Halland