Jag är ofta ute under sommaren och cyklar på vägarna runt Kungsbacka med min liggcykel (ett framhjul och bakhjul, med mig liggande däremellan).
En av favoritrundorna går bort till Lindome på gamla E6 och därifrån olika vägar tillbaka till Kungsbacka. Det har alltid känts trygg att cykla där trots trafik med höga hastigheter, i och med att det har funnits en bred vägren. Vägrenen har till och med varit så bred att det funnits utrymme för vingelmån, utan att komma ut i bil-körfältet.
Sträckan Kungsbacka – Anneberg är inga problem eftersom där finns separat cykelbana, men Anneberg – Lindome har den ovan beskrivna vägrenen och här kommer frågan ”-Hur tänkte man här?”.
Större delen av den sträckan har fått nya avbärarräcken. Dessa har monterats inne på befintliga vägrenen, och gör att den asfalterade vägrenen har minskat på bredden med 40 – 50 %. Vingelmånen har med detta helt försvunnit, och för att känna sig säker är jag numera tvingad att ligga med vänster bakhjul ute i bilkörfältet. Nu är vi ju inte så många liggcyklister i Kungsbacka, men jag föreställer mig att samma problematik gäller för föräldrar med barnkärror påkopplade, och dessa är ju betydligt mer frekventa i trafiken.
Så frågan är varför man (i mina ögon) försämrat denna sträckan för cyklister av olika typer. Man bygger separata cykelvägar runt om i kommunen för stora pengar, men för sträckan Anneberg – Lindome har man haft näst bästa lösningen med en tillräckligt bred vägren att cykla på.
Varför förstöra detta??
//Bengt Svensson
Samlar in pengar till barn och ungdomar med psykisk ohälsa
Serien om vårt rättssystem går vidare
I en fruktansvärd storm i januari 1920 går ångfartyget Macona under på revet utanför Nidingen. 49 besättningsmän omkommer – bara en enda man överlever genom att klamra sig fast i masttoppen i vinterkylan. Nu berättar Frillesåsförfattaren Carl-Magnus Stolt den dramatiska historien.