Telias problem slår hårt mot företag i Kungsbacka
Av Christina Wagner
Telias driftstörning i Kungsbacka har drabbat flera företag vid Energigatan hårt. Sedan imorse har internet och kassafunktioner inte fungerat.
Cecilia Hjortander kunde betala med swish när kortet inte fungerade på macken. Foto: Christina Wagner
Telia har inte hört av sig till de kunder som drabbats av driftstörningen, som enligt företagets egen information berör cirka 300 kunder i Kungsbacka.
– Det är katastrof. Vi jobbar på revisionsbyrå, det är fullständigt kaos, säger Marina Gunneklint på Kungsbacka revisionsbyrå.
OKQ8 är ett av de andra företagen som fått problem. Sedan tidigt på torsdagsmorgonen har i princip ingenting fungerat.
– Vi kan inte ta några kortbetalningar. Man står och faller med internet, vi kan inte göra några beställningar eller någonting. Vår automattvätt får inga tvättkoder så man kan inte tvätta bilen. Allt som har internet funkar inte, säger Anders Lundberg, ansvarig för macken.
Vissa kort gick ändå igenom, medan till exempel Nordea-kunders kort inte fungerade alls.
Cecilia Hjortander skulle tanka bilen som vanligt på eftermiddagen, hennes kort fungerade inte. Inne i butiken fick hon besked att det gick att betala med swish.
– Men då funkar det ju, sa hon.
För ekonomi- och revisionsbyråer är det just nu bråda tider med bokslut som ska förberedas och lämnas in. En dag utan internet får stora följder, berättar Marina Gunneklint.
– Min chef kunde inte skriva ut en årsredovisning, och inte få bokslut påskrivet.
Runt 300 kunder till Telia är drabbade och driftstörningarna började redan vid 08-tiden på torsdagsmorgonen. OKQ8 har kunnat lösa vissa delar med swishbackup, men vare sig de eller revisionsbyrån har fått några som helst besked från Telia om störningen eller när den förväntas vara löst.
– Inte ett ljud, säger Anders Lundberg.
Enligt Telia är det ett kabelavbrott på morgonen som påverkar flera kunder i Kungsbacka.
– Den har blivit avgrävd av misstag, och utanför våran kontroll. Vi håller på att titta på det, men det kan bli lite komplext att laga den här. Den ligger intill en väg så det kan vara så att man måste ha tillstånd för jag vet inte hur det kan påverka trafiken, säger Irene Krohn, presschef på Telia.
Till en början var prognosen att felet skulle kunna vara åtgärdat till klockan 23 på kvällen.
– Jag tror tyvärr inte det är åtgärdat tills dess. Vi får återkomma med en prognos, sa Irene Krohn först, men någon timme senare återtogs prognosen om klockan 23.
Telia vet inte vilka av deras kunder som kan ha drabbats av kabelavbrottet. Det är förklaringen till att de inte hört av sig till de företag och kunder som var berörda.
– Det är inte säkert att alla kunder som går via kabeln blir berörda, det beror på hur kabeln blivit avgrävd. Det är jätteviktigt att man hör av sig till oss och felanmäler, säger Irene Krohn.
En timme senare var beskedet ändå att felet ska vara åtgärdat vid klockan 23. Enligt uppgift till Norra Halland ska dock problemet finnas kvar även under fredagsmorgonen.