A-traktorförarna: ”Nya reglerna löjliga”
Av Julia Sandstén Vikberg
Ett gäng a-traktorförare i Frillesås tycker att de nya praxis gällande fordonet är lite löjliga.
– A-traktorer går ju bara 30 kilometer i timmen, menar gänget.
Vännerna i Frillesås har själva a-traktorer eller brukar åka med andra som har. Från vänster: Zebastian Ardfors, Ludvig Krutzén, Lo Ferm, Ludwig Lämpegård, Tilda Axelsson, Gustav Lindh (sitter på taket) och Melvin Südow (står mittemot de andra). Foto: Julia Sandstén Vikberg
Norra Halland träffar kompisgänget på en parkering i Frillesås. De flesta har kört dit med en egen a-traktor, andra har åkt med som passagerare i fordonet. De menar alla att a-traktorer är rätt så nödvändiga i deras liv.
– Det ger en frihet. Man kan ta sig överallt, säger Zebastian Ardfors.
De håller sig alla uppdaterade om regler för a-traktorer och är pålästa om de två nya praxis som nu börjar gälla. Den ena handlar att en a-traktor som beläggs med registreringsbesiktning i en flygande besiktning då klassas en personbil, inte längre som en a-traktor, och då kan en förare som endast har AM-behörighet göra sig skyldig till olovlig körning.
– Den är löjligt. Är däckdimensionen fel kan du få böter, säger Zebastian Ardfors.
– Vi måste registreringsbesiktiga bilen vilket kostar oss 2 000 spänn. Däckdimensionen måste vara rätt, den måste väga rätt, allt som står i specifikationen måste stämma. Det är barnsligt, säger Melvin Südow.
Om en förare till en a-traktor misstänks för olovlig körning kan även föräldrarna misstänkas för tillåtande av olovlig körning, då det oftast är de som står som ägare för fordonet. Den regeln tycker de är märklig.
– Det är bullshit. Ska någon annan råka illa ut om man gör något. Hur ska de ha koll på om jag skulle göra något, säger Zebastian Ardfors.
Den andra nya praxis som börjar gälla nu handlar om att man kan få böter om en enskild polisman bedömer om antal passagerare och hur de sitter i fordonet kan utgöra en fara. Gänget menar att polismän ibland kan vara för stränga på den punkten.
– Visst finns det en gräns för hur många passagerare man ska ha i bilen. Men man vill ju inte själv ha tio personer i bilen. Det handlar ju om sunt förnuft, säger Zebastian Ardfors.
Läs mer: Hårdare tag mot a-traktorerDe menar att en a-traktor bara får köra 30 kilometer i timmen och att de nya kraven som nu börjar gälla därför är för petiga.
– Höj då hellre kraven för utbildningen och låt oss köra 50 kilometer i timmen i en personbil istället, säger Melvin Südow.
De flesta kör lagligt
Allmänt så känner gänget sig rätt så motarbetade. Många menar att de blir stoppade av polisen många gånger, att polisen kan försöka hitta fel på fordonet och att förare som sköter sig drabbas av att andra inte gör det.
– De allra flesta av oss kör ju lagligt, menar de.
De tycker också att det är tråkigt att de inte är välkomna på vissa ställen för att andra ungdomar har misskött sig. De nämner bland annat att vissa delar av parkeringshuset Linden stänger efter att det varit stökigt på platsen.
– Jag förstår hur det tänker. Men det är tråkigt när vi inte får vara någonstans, säger Zebastian Ardfors.