JOBB & PENGAR 2021-05-11 KL. 19:00

Kravbrev på sex öre i straffränta

Är sex öre ett rimligt belopp att kräva av en kund? Och kan en dröjsmålsränta ticka på utan att kunden förstår det? Det anser betaltjänsten Qliro.

– Det kan handla om vilseledande uppgifter och bryta mot god kreditgivningssed, menar Anna Hult, jurist på Konsumentverket.

Kravbrev på sex öre i straffränta

TV-klipp och nyheter



Normalt sett brukar vi på Norra Halland ta upp ärenden som drabbar våra läsare. Men idag handlar det faktiskt om mig själv – så ni får ta uppgifterna med en nypa salt. Helt opartisk är jag ju inte…

Det handlar om företaget Qliro, som tar hand om betalningar vid köp på nätet, och alltså en konkurrent till bland annat Klarna.

Jag köpte för en tid sedan ett tält på nätet, inspirerad av vårt eget stornummer om fritid.  Nätföretaget tyckte betalningen skulle ske via Qliro. Man fick en nätfaktura som skulle betalas när tältet anlänt.

Nå, tältet kom på posten, jag slog upp det i vardagsrummet, allt verkade bra. Men jag glömde fakturan.

Kravbrev


Alltså kom ett kuvert med påminnelse efter några veckor. Förutom tältet skulle jag nu betala en påminnelseavgift på 60 kronor plus en dröjsmålsränta på 14,11 kronor.

Fakturan var utfärdad den 9 april, jag fick brevet den 12 april och det skulle vara betalt senast den 19 april.

Man svär ju lite, men jag betalade omedelbart, vilket innebar att Qliro borde haft pengarna på sitt konto den 13 april.

Men en vecka senare kom ett nytt brev. Det innehöll en faktura utfärdad den 22 april. Där hävdade Qliro att jag skulle betala ytterligare sex öre i dröjsmålsränta, plus en helt ospecificerad avgift på 10,07 kronor.

Ingen stor summa, men retligt, så jag ringde kundtjänst.

– Jo, dröjsmålsräntan löper på tills du har betalt, så de här sex örena är för tiden mellan fakturans utfärdande och fram till vi fick pengarna.

Sex öre i ränta


Här följde en lång ganska upprörd diskussion kring hur jag i hela friden skulle kunna veta att räntan fortsatt att löpa eftersom jag fått på mig fram till 19 april för att betala. Jag undrade också hur nu blev, eftersom det hunnit gå några dagar från det att fakturan med sex öre utfärdades? Skulle det komma en tredje faktura med ett räntebelopp på ett öre pus tillägg?

Den tålmodige unge mannen i kundtjänst medgav att så kunde vara fallet, men att han inte trodde det, eftersom det blev så lite ränta att den förmodligen skulle skrivas av.

Varför Qliro valde att inte skriva av sex öre hade han inget svar på.

Men har Qliro verkligen rätt att ta ut ränta medan påminnelsefakturan ligger ute för betalning? Jo, så är det, enligt jurist Anna Hult på Konsumentverket.

– Räntelagen säger att företag har rätt att kräva ränta till dess betalningen är gjord.

"Väldigt märkligt"


Däremot är hon minst sagt tveksam till hur fakturan är utformad, och att Qliro valt att kräva sex öre.

– Jag har aldrig hört talas om något liknande, det verkar väldigt märkligt. Man räknar ju som konsument med att det hela är avklarat om man betalar påminnelsefakturan i tid. Vi får titta på ärendet. Det kan handla om vilseledande uppgifter och strida mot god kreditgivningssed.

På Qliro vill Andreas Frid, ”Head of Investor Relations”, inte ge några detaljerade svar, eftersom han hävdar att det skulle bryta mot banksekretessen, trots att det är min egen faktura jag ringer om. Han vill inte heller låta sig intervjuas i telefon, utan svarar enbart på mejl.

Men han bekräftar att Qliro låter räntan löpa:

– Dröjsmålsränta tillkommer för varje dag som betalning uteblir och därmed pausas inte dröjsmålsräntan under tiden som påminnelsefakturan inväntar fordran.

Men hur ska jag veta det när jag fått ett slutdatum att betala?

– Jag kan inte kommentera det enskilda fallet men vi kommer se över hur vi kan bli tydligare i informationen på fakturorna för att förbättra processen för våra kunder och minska risken för eventuella missförstånd. Jag kan bara beklaga om vi varit otydliga i det här fallet.

Vad är de mystiska tio kronorna och sju öre?

– Jag kan inte kommentera det enskilda fallet.

Sex öre – var går gränsen för era krav?

– I den här typen av fall som du beskriver fakturerar vi inte belopp under 10 kronor men vi ser nu över processen som jag svarat tidigare.

Några fler svar ger inte Andreas Frid. Nu återstår att se vad Konsumentverket kommer fram till.

Jo, en sak till förresten. Hur gick det med fakturan på 10,13 kronor? Det är inte klart ännu. Mitt upprörda samtal med kundtjänst slutade i den unge mannen lovade ta upp fallet med faktureringsavdelningen och att han nästan säkert trodde att jag skulle slippa. Men jag tittar med spänning i brevlådan varje dag.

TV-klipp och nyheter

Entreprenören i final
NYHETER 2024-04-25 KL. 18:00
Premium

Entreprenören i final

Räknade älg med värmekamera
NYHETER 2024-04-25 KL. 17:00
Premium

Räknade älg med värmekamera

Få älgar, men resultatet måste jämföras med traditionell inventering

Vårdförbundet går ut i blockad
VÅRD 2024-04-25 KL. 16:04
Premium

Vårdförbundet går ut i blockad

Kabelbrott orsakar mörker
TRAFIK 2024-04-25 KL. 14:00
Premium

Kabelbrott orsakar mörker

Det blir fler soptunnor
NYHETER 2024-04-25 KL. 11:00

Det blir fler soptunnor

Moderaten som brinner för välfärden
POLITIK 2024-04-24 KL. 18:30
Premium

Moderaten som brinner för välfärden

Men att vara i opposition är inget för Ulrika Jörgensen

ISHOCKEY 2024-04-24 KL. 15:00
Premium

"Någon rivalitetsvinkling kan du inte skriva"

Kullavikvännernas söner gör upp i SM-finalen

Fler nyheter

LÄS SENASTE E-TIDNINGEN


Fler E-tidningar

SENASTE NYTT

Premium | NYHETER 2024-04-25 KL. 18:00
Entreprenören i final
Premium | NYHETER 2024-04-25 KL. 17:00
Räknade älg med värmekamera
Premium | VÅRD 2024-04-25 KL. 16:04
Vårdförbundet går ut i blockad
Premium | TRAFIK 2024-04-25 KL. 14:00
Kabelbrott orsakar mörker

Fler nyheter

DÖDSANNONSER

Lasse fixar allsång med extra allt

Lasse fixar allsång med extra allt

Lasse Kronér gör sin egen grej och bjuder in favoritartisterna till sköna kvällar på Tjolöholm.