DEBATT 2023-09-25 KL. 10:00

Debatt: Unga bussförare måste få arbeta

Debatt: Unga bussförare måste få arbeta
Dagens debattartikel handlar om unga bussförare. Arkivbild: Ronny Karlsson

TV-klipp och nyheter

TV-klipp och nyheter

Bussbranschen står inför utmaningar när det gäller att attrahera kompetent personal och säkerställa en trygg och tillgänglig kollektivtrafik. Det råder en allvarlig brist på utbildade bussförare. Enligt Transportföretagen behöver branschen rekrytera fler än 8 000 bussförare de kommande tre åren. Samtidigt är stor andel av förarna äldre – år 2021 var en fjärdedel av alla bussförare över 61 år.

Samtidigt finns begränsningar i de två EU-direktiv som reglerar svensk lagstiftning som får allvarliga konsekvenser för ungas möjlighet att bli busschaufför: körkortsdirektivet och yrkesförardirektivet.

Enligt körkortsdirektivet måste man vara 24 år för att få ett busskörkort med full behörighet. Det finns ett undantag för de som har genomgått en gymnasieutbildning – de får köra buss efter examen. Men de har enligt yrkesförardirektivet en begränsning fram till de fyller 21 år som innebär att de enbart får köra i linjetrafik på sträckor som inte överstiger 50 kilometer.

Begränsningen får flera absurda konsekvenser – en ung utbildad bussförare kan köra en stadsbuss i någon av Hallands tätorter en hel dag, men inte en länsbuss som kör längre än 50 kilometer.

Detta gör att många bussföretag inte kan anställa unga bussförare. Unga personer som utbildat sig till bussförare måste vänta i flera år innan de kan börja utföra sitt yrke.

Argumentet för det höga ålderskravet och 50-kilometersregeln handlar främst om trafiksäkerhet, men trafiksäkerhet är inte en fråga om ålder, utan om utbildning. Studier kan inte hitta några bevis för att unga bussförare skulle utgöra en större olycksrisk än äldre.

I mars presenterade EU-kommissionen ett förslag till reviderat körkortsdirektiv. Till vår besvikelse fanns inga förändringar gällande ålderskravet. Vi vill uppmana infrastrukturminister Andreas Carlsson samt EU-minister Jessika Roswall att verka för att ålderskravet för busskörkort sänks till 18 år samt en ändring av yrkesförardirektivet vad gäller 50-kilometersregeln.

Vi behöver kunna rekrytera kompetent personal. Ge unga hallänningar som är utbildade bussförare rätt att arbeta i en bransch som skriker efter deras kompetens.

Per Nordenstam, vd Sobona



Medarbetarna efter haveriet:
NYHETER 2025-12-02 KL. 18:00
Premium

Medarbetarna efter haveriet: "Vi blir svartmålade"

Vårdpersonal som skrev avvikelser på boendet talar ut

TV-klipp och nyheter

Nya p-regler på Kungsmässan efter nattligt stök
2025-12-02 KL. 11:50
Premium

Nya p-regler på Kungsmässan efter nattligt stök

Ska ge bättre flöde under dagtid och stoppa nattligt stök

Succé för familjeföretaget – säljer miljoner liter tvål om året
NYHETER 2025-12-01 KL. 20:15
Premium

Succé för familjeföretaget – säljer miljoner liter tvål om året

Det startade i en villakällare på Hammerö för 50 år sedan

Bygglov har blivit enklare – men inte enkelt
NYHETER 2025-12-01 KL. 19:00
Premium

Bygglov har blivit enklare – men inte enkelt

Mer ansvar läggs på fastighetsägaren

Stor intervju med FBK:s nya ordförande:
BANDY 2025-12-01 KL. 18:00
Premium

Stor intervju med FBK:s nya ordförande: "Det är den stora grejen"

✔ Hallfrågan ✔ Varför hon fastnade för sporten ✔ Vad Vildblomma främst vill bidra med

Sporten i korthet
SPORT 2025-12-01 KL. 11:24
Premium

Sporten i korthet

Dags för årets influensa:
NYHETER 2025-12-01 KL. 07:15
Premium

Dags för årets influensa: "Många kommer insjukna"

Risk att toppen kommer runt jul och nyår

LÄS SENASTE E-TIDNINGEN


Fler E-tidningar

SENASTE NYTT

Premium | HANDBOLL 2025-12-02 KL. 09:00
Mästarna tappar stjärnan

Fler nyheter

DÖDSANNONSER

Pantsatte huset – nu gör Johnnys företag stor succé

Pantsatte huset – nu gör Johnnys företag stor succé

Han pantsatte sitt hus när satsningen inleddes. Johnny Wallerman trodde stenhårt på affärsidén och det visade sig att han hade helt rätt. Nu siktar hans företag Selectric Sverige AB mot en omsättning på över en halv miljard kronor. – I början satt vi hemma, vi hade inte råd med lokaler. Men vi såg hela tiden potentialen.