DEBATT 2023-09-25 KL. 10:00

Debatt: Unga bussförare måste få arbeta

Debatt: Unga bussförare måste få arbeta
Dagens debattartikel handlar om unga bussförare. Arkivbild: Ronny Karlsson

TV-klipp och nyheter

Bussbranschen står inför utmaningar när det gäller att attrahera kompetent personal och säkerställa en trygg och tillgänglig kollektivtrafik. Det råder en allvarlig brist på utbildade bussförare. Enligt Transportföretagen behöver branschen rekrytera fler än 8 000 bussförare de kommande tre åren. Samtidigt är stor andel av förarna äldre – år 2021 var en fjärdedel av alla bussförare över 61 år.

Samtidigt finns begränsningar i de två EU-direktiv som reglerar svensk lagstiftning som får allvarliga konsekvenser för ungas möjlighet att bli busschaufför: körkortsdirektivet och yrkesförardirektivet.

Enligt körkortsdirektivet måste man vara 24 år för att få ett busskörkort med full behörighet. Det finns ett undantag för de som har genomgått en gymnasieutbildning – de får köra buss efter examen. Men de har enligt yrkesförardirektivet en begränsning fram till de fyller 21 år som innebär att de enbart får köra i linjetrafik på sträckor som inte överstiger 50 kilometer.

Begränsningen får flera absurda konsekvenser – en ung utbildad bussförare kan köra en stadsbuss i någon av Hallands tätorter en hel dag, men inte en länsbuss som kör längre än 50 kilometer.

Detta gör att många bussföretag inte kan anställa unga bussförare. Unga personer som utbildat sig till bussförare måste vänta i flera år innan de kan börja utföra sitt yrke.

Argumentet för det höga ålderskravet och 50-kilometersregeln handlar främst om trafiksäkerhet, men trafiksäkerhet är inte en fråga om ålder, utan om utbildning. Studier kan inte hitta några bevis för att unga bussförare skulle utgöra en större olycksrisk än äldre.

I mars presenterade EU-kommissionen ett förslag till reviderat körkortsdirektiv. Till vår besvikelse fanns inga förändringar gällande ålderskravet. Vi vill uppmana infrastrukturminister Andreas Carlsson samt EU-minister Jessika Roswall att verka för att ålderskravet för busskörkort sänks till 18 år samt en ändring av yrkesförardirektivet vad gäller 50-kilometersregeln.

Vi behöver kunna rekrytera kompetent personal. Ge unga hallänningar som är utbildade bussförare rätt att arbeta i en bransch som skriker efter deras kompetens.

Per Nordenstam, vd Sobona



TV-klipp och nyheter

Långläsning: Elin är Aranäs nya ledare på planen
HANDBOLL 2024-09-13 KL. 19:45
Premium

Långläsning: Elin är Aranäs nya ledare på planen

✔ Utebliven veckopeng ✔ Kylchocken i ishallsmatchen ✔ Det krävs för slutspel

Konkurrenterna säger sitt om Aranäs
HANDBOLL 2024-09-13 KL. 15:00
Premium

Konkurrenterna säger sitt om Aranäs

✔ Vem de helst värvar ✔ Vilka åker ur ✔ Årets överraskning

20 snabba frågor till karismatiske tränaren
HANDBOLL 2024-09-12 KL. 14:00
Premium

20 snabba frågor till karismatiske tränaren

✔ Regeln han vill ändra ✔ Orosmolnet ✔ Drömvärvningen

Fler nyheter

LÄS SENASTE E-TIDNINGEN


Fler E-tidningar

SENASTE NYTT

Premium | HANDBOLL 2024-09-13 KL. 15:00
Konkurrenterna säger sitt om Aranäs

Fler nyheter

DÖDSANNONSER

Historiska smedjan vid E6 har byggts upp på nytt

Historiska smedjan vid E6 har byggts upp på nytt

Många har säkert undrat vad det är för ett litet hus som nyligen återställts vid Lindomemotet längs E6:an. Under våren tog den gamla smedjan form igen och påminner nu om gården som länge låg där.