Lindex fotade höstkollektion i Särö
Av Anton Lorentzson
Under veckan plåtades det för fullt på natursköna Snäckestrand i Särö Västerskog. Lindex, tillsammans med mediahubben Evie&Co, fotograferade och filmade höstkollektionerna Denim och Into Nature. Lindex använde sig av sina egna anställda som modeller i produktionen.
Linda Vännström, 41, fotograferades i ett par denimbyxor. Foto: Anton Lorentzson
Tält, kameror, stylister, fotografer och modeller. Från tisdagen till torsdagen var Snäckestrand i Särö Västerskog skådeplatsen för plåtningen av Lindex höstkollektioner Denim och Into Nature.
– Vi har en stillbild- och filmfotografering tillsammans med Lindex här. Det är vår första produktion tillsammans och vi blev förälskade i miljöerna här, säger Erica Lavén som är producent och grundare av företaget Evie&Co som skräddarsyr kreativa koncept och dreamteams utifrån kundens behov.
Lena Wall är projektledare för kampanjen på Lindex. Hon fyller i:
– Vi plåtar höstens kollektion med fokus på denim och jackor. Vi ville vara utomhus och nära Göteborg, så det här är perfekt, säger hon.
Teamet tittade på flera andra platser inför fotograferinger, bland annat i Lerkil och Vallda. Men valet föll till sist på Snäckestrand eftersom det passade perfekt för kollektionerna.
– Här finns närhet till både skog, klippor, sandstrand och hav samtidigt. Det är inte så vanligt att man har allt det på samma plats. Förslaget om platsen ifrån oss välkomnades varmt av Lindex, säger Erica Lavén.
Lena Wall utvecklar:
– Vi, Lindex, finns ju i väldigt många länder och vi vill att den svenska miljön syns. Det svenska västhavet och Denim är väldigt vackert ihop. Den här platsen är en snygg bakgrund till produkterna.
Medarbetare på Lindex är modellernaOmkring tio modeller användes under de tre dagarna. Gemensamt för alla tio var att de alla jobbar på Lindex.
– Vi vill vända oss till alla kvinnor och känner att det finns inga bättre att visa våra plagg än våra egna medarbetare. Kvinnor kommer i alla typer och former och vi vill visa den mångfalden i både form, etnicitet och ålder, säger Lena Wall.
Är det vanligt att man gör på detta viset?– Det blir mer och mer vanligt att använda sig av alla typer av modeller. Man har gått ifrån det här att man använder sig av "supermodeller" där alla är skapta i samma form. Det är ju inte så vi ser ut. Väldigt många jobbar på ett annat sätt nu, vilket känns fantastiskt roligt. Äntligen, kan man säga.
En av modellerna var Linda Vännström, 41 år, som vanligtvis är designer på Lindex avdelning för barnaccessoarer och strumpor. Hon plåtades i ett par Denim-byxor både på land och i vattnet.
– Det var inte så kallt i vattnet som man kan tro. Det var jättekul, säger hon.
Det är första gången hon agerar modell och hon anmälde sitt intresse när Lindex ville ha medarbetare som modeller för kampanjen.
– Jag kände att jag var jättenyfiken på att se hur det går till och ville prova. Det är kul att bli lite piffad.
Hur viktigt tycker du att det är, att vanliga kvinnor står som modeller?– Det är alltid jätteviktigt att visa bredd på kroppsstorlekar, men också ålder. Så det känns jättebra att vara en del av det, säger Linda Vännström.
Lena Wall, projektledare för kampanjen på Lindex, tyckte att platsen var en snygg bakgrund till produkterna. Foto: Anton Lorentzson
Erica Lavén, producent och grundare av företaget Evie&Co. Foto: Anton Lorentzson