IT-strul – kommunen hotar med vite
Av Christina Wagner
Kungsbacka kommun hotar med rejält vite för resterande brister i it-stöd för kommunens verksamhetssystem.
Vissa delar av Kungsbacka kommuns IT-stöd krånglar fortfarande. Arkivfoto: Michael Sandström
Norra Halland har skrivit om problem med verksamhetssystemet som används av vård- och omsorg och individ- och familj vid flera tillfällen. Verksamhetssystemet Combine köptes in 2016 och hade 2017 och 2018 så allvarliga driftstörningar att kommunen valde att IVO-anmäla, eftersom det fanns risk att journaler eller insatser kunde missas. Fram till 2021 påtalades liknande brister med IVO-anmälan som följd varje år, dessutom har systemet haft problem med sekretessbelagda uppgifter.
Leverantören Pulsen har under resans gång både betalat skadestånd och försökt rätta till uppkomna fel. Men vissa brister återstår, varför kommunen nu hotar företaget med vite på 550 000 kronor.
– Vi har haft en långt pågående dialog med Pulsen sedan 2018, det här är en fortsatt dialog av det som den dialogen kring ännu icke levererade krav mynnade ut i. Det handlar om att vi följer upp våra avtal, det är vår skyldighet mot kommuninvånarna att se till att de lovade leveranserna som inte gjorts 2018 levereras enligt överenskommen tidsplan, säger Carin Sundin, digitaliseringschef och biträdande verksamhetschef på Kvalitet och utveckling på Vård- och omsorgsförvaltningen i Kungsbacka.
Avtalet med Pulsen löper på och har en uppsägningstid på sex månader. Att säga upp avtalet och hitta en annan leverantör med nytt verksamhetsstöd är en omfattande process, och inte aktuellt i dagsläget.
– Jag tycker det ska mycket till, därför har man också reglerat avtal med vitesklausuler. Det är en stor process att byta system, både för slutanvändare, organisationen och ekonomiskt, säger Carin Sundin.
Katarina Appelqvist, verksamhetschef för inköp på Kungsbacka kommun, håller med. För kommunen är det inte ovanligt att hamna i vitessituationer på grund av avvikelser och avvikelsereglering. I det här fallet är det vissa funktioner som fortfarande inte är avhjälpta.
– Många gånger när någon inte är van vid de processerna så tror de att man tar ut vite först när det är extremt allvarligt, men så fungerar det inte. Vi har en överenskommelse, det är en affär där kommunen betalar för den funktionalitet vi anser att vi behöver, säger hon.
Hur mycket en kommun ska tåla för att häva ett avtal är svår att svara på, men det måste finnas sakligt skäl. Combine används av tusentals personer och det finns väldigt många funktioner.
– Om Combine skulle krascha, då blir det naturligtvis en hävning. Men här pratar vi om funktioner i våra flöden, det är inte av den arten. Man kan inte bara rycka ut kontakten, det medför större risker för våra äldre. Så hur mycket man ska tåla, det beror dels på vad avtalet gäller, hur det är skrivet och vilken risk som uppstår när kontrakten inte uppfylls. Och i det läget är vi inte just nu med Combine, säger Katarina Appelqvist.