NYHETER 2020-07-24 KL. 09:21

Coronaviruset: Stor satsning på kampanj för unga

”Ha en lagom kul sommar”. Det är regionens budskap till alla unga i länet i en ny omfattande kampanj för att hålla coronaviruset borta.

Coronaviruset: Stor satsning på kampanj för unga

TV-klipp och nyheter

TV-klipp och nyheter

Sedan ett par veckor kör Region Halland kampanjen Lagominitiativet för att påminna alla unga i länet om de riktlinjer som finns för att hindra spridning av coronaviruset. Genom filmer och annonser på sociala medier som Youtube, Snapchat och Instagram, hoppas man nå ut med budskapet. 

– Kampanjen har sitt ursprung i att vi kände en viss oro inför hur smittspridningen skulle kunna utvecklas under sommaren. Och att vi dessutom behöver göra något som inkluderar alla. Det förekom ju studentfester plus att ungdomar och andra människor rör sig på annorlunda sätt nu när det är sommar, säger Johanna Wiechel-Steier, kommunikatör på Region Halland. 

Förutom satsningen på sociala medier finns webbsajten lagominitiativet.se, men kampanjen inkluderar även tryckta t-shirts med budskap som att hålla avstånd. 

– Vi tror ju att alla egentligen redan känner till de riktlinjer som finns, men tänker att man kanske blir lite extra påmind när man ser det här. Ser man ett av budskapen så dyker nog samtliga upp i bakhuvudet, säger Johanna Wiechel-Steier. 

Vad kan det vara för budskap? 

– Det handlar om att hålla avstånd, att inte pilla sig i ögonen, näsan eller munnen, att tänka till när man står i en krogkö, när man köar för att köpa glass eller befinner sig på stränder där det är mycket folk till exempel. 

700 000 kronor


Hela kampanjen kostar regionen cirka 700 000 kronor. Men det är pengar som förhoppningsvis ska innebära minskade utgifter i framtiden. 

– Man får sätta det i relation till vad det kan komma att kosta om vi får en ökad smittspridning igen, vårdkostnader och kostnader för annat lidande till exempel. 

Till bakgrunden hör även att Halland är utpekat som ett av de län som drar till sig många turister under sommaren. 

– Så vi ser det här som något vi behöver göra, säger Johanna Wiechel-Steier. 

TV-klipp och nyheter

Nu avgörs den tioåriga striden om Säröhus
2025-04-11 KL. 11:45
Premium

Nu avgörs den tioåriga striden om Säröhus

Kommunen på dubbla stolar när detaljplanerna överklagats

Frillesås värvar VM-silvermedaljör
2025-04-11 KL. 13:33
Premium

Frillesås värvar VM-silvermedaljör

Full man blev aggressiv inne på hamburgerrestaurang
NYHETER 2025-04-11 KL. 07:31

Full man blev aggressiv inne på hamburgerrestaurang

Slog sönder inredning och hotade personal

Familjen renoverar sitt drömhus i Onsala
NYHETER 2025-04-10 KL. 21:00
Premium

Familjen renoverar sitt drömhus i Onsala

Bostaden vid kyrkan har en brokig historia

Alexander Johansson inför debuten:
SPORT 2025-04-10 KL. 19:00
Premium

Alexander Johansson inför debuten: "Det är svincoolt"

"Det låter sjukt att säga att jag vill ta medalj på ett senior-EM"

LÄS SENASTE E-TIDNINGEN


Fler E-tidningar

SENASTE NYTT

Premium | FOTBOLL 2025-04-11 KL. 14:00
Lagkaptenen är på jakt efter revansch
Premium | BANDY 2025-04-11 KL. 13:33
Frillesås värvar VM-silvermedaljör

Fler nyheter

DÖDSANNONSER

Uppsägning ledde till 30 år med succéföretaget

Uppsägning ledde till 30 år med succéföretaget

Det började faktiskt med en uppsägning från ett annat jobb. 30 år senare har Maria Åkerberg ett framgångsrikt hudvårdsföretag och de stora jättarna har stått i kö för att få köpa det. Men det är hon inte intresserad av. – Det här är min livsstil, mitt kall, säger hon.