Digitala Majblomman gav 10,6 miljoner
Årets Majblommeförsäljning har avslutats. Resultatet är en förbluffande succé – och helt katastrofalt.
När Coronapandemin slog klorna i Sverige bara några veckor innan årets försäljning av Majblomman skulle dra igång, tvingades den ideella barnrättsorganisationen som står bakom insamlingen ställa om i en rasande fart.
Tappar 50 miljoner kronor
En digital majblomma togs fram, så att insamlingen ändå skulle kunna inbringa något till de barn från ekonomiskt svaga hushåll som pengarna från försäljningen varje år brukar hjälpa med olika sommaraktiviteter.
Den digitala majblomman gjorde succé. Insamlingsresultatet blev hela 10,6 miljoner, vilket är långt över förväntan. Men det innebär också ett katastrofalt tapp jämfört med hur det var i fjol, då svenska skolbarn sålde majblommor för 67 miljoner kronor.
”En frustrerande ekvation”
Att insamlingen backar med hela 56 miljoner får stora konsekvenser för de barn som behöver Majblommans ekonomiska stöd inför sommarlovet. De går nu miste om allt från sommarläger och fotbollsskolor, till busskort och badkläder.
– Majblomman finns till för barn som växer upp i fattigdom. Den gruppen drabbas hårt av den ekonomiska inbromsning vi nu ser. Barn oroar sig redan för familjens situation, tar ansvar och förhåller sig till en mycket begränsad ekonomi. Stödet Majblomman brukar dela ut kommer som en lättnad för familjen. Det är en frustrerande ekvation att vi gör ett historiskt lågt resultat detta år då barnen behöver oss mer än någonsin, konstaterar Majblommans generalsekreterare Tove Lindahl Greve.
2021 får specialblomma
Majblommans digitala insamling avslutas med utdelning av ett mindre antal antika majblommor från 1920, som får bli ett särskilt tack till några insamlingar som bjudit på något alldeles extra: Portionen under tian som samlat in 707 010 kronor, Twitterkontot @afromumin som tecknat porträtt av alla som bidragit och barnen på Nya Raketskolan i Kiruna som mobiliserat ett imponerande stöd.
Planer inför nästa års insamling har redan börjat ta form. Då ska 2020 års Majblomma säljas tillsammans med en specialblomma som ska tas fram för 2021.
”Årets verksamhet kommer att bedrivas med begränsade resurser och ett stort mått kreativitet.”, skriver Stiftelsen Majblomman i ett pressmeddelande.