Brister på två serveringar vid trängselkontroller
Kommunen utökar sina kontroller av caféer, restauranger och pubar, efter att föreskrifterna för den sortens verksamheter skärptes den 3 november.
Inspektioner som gjordes under höstlovet visade också brister på ett par ställen.
Redan från början av coronapandemin har trängsel på krogen varit en knäckfråga. Ett av de första ställen där smittan började sprida sig i större skala i Europa, var till exempel på after ski i Österrike.
Åtta per bord
Reglerna för hur olika sorters serveringar ska kunna fungera i Sverige har skärpts allt eftersom. I början av november gjordes den senaste skärpningen, som är tänkt att göra det enklare för serveringsställen att veta vilka åtgärder de behöver ta till för att minska trängsel. Det innebär att sällskap vid ett och samma bord inte får vara större än åtta personer. Är det fler personer än så, måste man sitta vid flera bord, med minst en meter emellan. Om det arrangeras en konsert eller annat uppträdande måste all publik sitta ner.
140 kontroller
Sedan i våras har Miljö- och hälsoskydd gjort 140 kontroller för att se att aktuella regelverk för att begränsa spridningen av covid-19 följs. Än så länge har ingen verksamhet tvingats stänga i Kungsbacka. Däremot har man hittat en del brister.
Senast var det två ställen i innerstan och Kungsmässan, i samband med inspektioner i förrförra veckan.
– En verksamhet behövde skylta upp bättre. På den andra verksamheten behövde de lösa köhanteringen på ett bättre sätt för att trängsel inte ska uppstå. Vi besökte också en restaurang i kommunen som det kommit in klagomål på, men det löstes med en mindre ommöblering i lokalen, säger Josefine Bäckström, miljö- och hälsoskyddsinspektör i ett pressmeddelande från Kungsbacka kommun.
Svårhittad e-tjänst
Miljö- och hälsa prioriterar just nu inspektionen av serveringsställen.
– Vi behöver anpassa vårt sätt att arbeta ytterligare efter rådande läge. Tillsammans med företagarna hoppas vi hitta bra lösningar framåt, säger Heléne Harryson, enhetschef Miljö- och hälsoskyddsavdelningen.
Man har bland annat testat en digital checklista, som ska göra kontrollerna effektivare. Det ska också ha blivit enklare för allmänheten att rapportera trängsel på caféer, restauranger och pubar genom en ny e-tjänst.
Tjänsten är däremot gömd långt in på kommunens hemsida, under rubriken Alla tjänster och blanketter/Bygga, bo, miljö/Om du störs/E-tjänst för klagomål om störningar
– Vi gjorde just om våra e-blanketter, då blev det enklast att göra så. Men vi borde kanske lyfta fram den, säger Caroline Bjärlestam, kommunikatör på Bygg- och miljöförvaltningen.
Läs mer:
Coronaläget i Halland
Varnar för ny fräck coronabluff
Nytt coronastöd för småföretagare
Så här ser de nya råden för Halland ut
Krogkoll i helgen: "gästerna måste hjälpa till"
Trängselfritt på Kungsbackas krogar