Mer än åtta av tio beslutsfattare, 85 procent, känner sig trygga med cybersäkerheten på jobbet, visar en ny undersökning av Verian. Att en så hög andel beslutsfattare känner sig trygga kan tolkas som ett gott betyg.
Samtidigt pekar det mesta på att cyberhoten ökar snabbare än vår förmåga att skydda oss. Det nya geopolitiska läget efter Rysslands invasion av Ukraina, och vår anslutning till Nato, har gjort Sverige till en utpekad måltavla. Under de senaste åren har cyberangreppen ökat kraftigt, enligt Myndigheten för samhällsskydd och beredskap.
Enligt en undersökning från IBM kostar ett dataintrång i genomsnitt 20 miljoner kronor för de skandinaviska företag som drabbas. Goda förberedelser är nyckeln till att minska både kostnaderna och varumärkesskadorna.
Här är tre affärskritiska frågor som Hallands företagsledningar behöver arbeta strategiskt med för att öka sin motståndskraft:
1. Hur skyddar vi våra viktigaste tillgångar och processer?
Det är avgörande att identifiera era mest värdefulla tillgångar och processer, såsom kunddata, finansiell information eller produktionsdata. Genom att prioritera det som är viktigast att skydda minskar risken att ni förlorar informationen vid en attack.
2. Har vi en uppdaterad krisplan och är våra talespersoner redo?
Vid cyberattacker bedöms ni minst lika mycket utifrån hur ni hanterar och kommunicerar kring krisen. En krisplan definierar ansvarsområden och fokuserar på principer och förhållningssätt. Talespersoner bör utifrån planen erbjudas regelbunden träning för att känna sig trygga i intervjusituationer.
3. Har vi en uppdaterad incidentresponsplan och har vi övat på den?
En incidentresponsplan fokuserar på tekniska och operativa åtgärder för att snabbt upptäcka och hantera cyberincidenter. Ju längre en angripare har tillgång till era system, desto mer information kan de stjäla eller skada. Precis som att ni genomför brandövningar behöver ni regelbundet öva på att hantera cyberattacker.
Genom att aktivt och långsiktigt arbeta med dessa tre frågor, kan företag i Halland bättre skydda sig mot cyberangrepp och därmed minska både potentiella kostnader och varumärkesskador. Det är en investering som betalar sig i längden.
Kim Elman, cybersäkerhetsexpert på Northwave Cyber Security
Monica Reinebo, krisexpert på Westander
Linda och Mathias jobbar på fritiden för att rädda byggnaden
Vårdpersonal som skrev avvikelser på boendet talar ut
Ska ge bättre flöde under dagtid och stoppa nattligt stök
Han pantsatte sitt hus när satsningen inleddes. Johnny Wallerman trodde stenhårt på affärsidén och det visade sig att han hade helt rätt. Nu siktar hans företag Selectric Sverige AB mot en omsättning på över en halv miljard kronor. – I början satt vi hemma, vi hade inte råd med lokaler. Men vi såg hela tiden potentialen.





