Dubbel betalning för biljetter hos Hallandstrafiken. Det har många resenärer fått den senaste tiden och varje person måste själv anmäla felet för att få ersättning.
Det var SVT Halland som först berättade om problemet med Hallandstrafikens app. Så här långt har drygt 250 resenärer anmält att de har fått betala dubbelt på grund av felet i appen.
– Det står att det blivit ett tekniskt fel första gången du försöker betala. Sedan försöker man igen och då blir det dubbelt, säger Yasmine Möllerström, kommunikationschef för Hallandstrafiken.
Företaget bakom appen jobbar förstås med att lösa problemet. Delar av det hela har lösts, och en ny uppdatering av appen vid 16.00 under onsdagen ska förhoppningsvis få bort problemet helt.
De som drabbats och fått betala dubbelt får snabbt tillbaka pengarna. Men det krävs att varje resenär upptäcker felet och själv anmäler det till Hallandstrafiken.
– Vi kan tyvärr inte själva följa köpet utan här måste man vara noggrann. Men vi betalar tillbaka direkt när vi får in en anmälan, det har hög prioritet hos oss, säger Möllerström.
Alla typer av biljettköp kan ha lett till en dubbel betalning. Totalt görs det cirka 60 000 unika köp i appen varje månad.
"Det här är gamla värderingar som vi behöver hjälpas åt att ändra på"
Nu föreläser hon för att stoppa mobbning på arbetsplatser
Anna Sköldberg lirade i två decennium för moderklubben
Det hade varit en dröm sedan hon var barn. Men utlandstjänstgöringen blev en mardröm med sexuella trakasserier och mobbning i hennes närmaste grupp. Nu delar Emilia Åhfelt med sig av sina erfarenheter, bland annat vid föreläsningar inom Försvaret. – I början grät jag på scenen varje gång jag föreläste. Men min livsuppgift är att sprida kunskapen om sextrakasserier och mobbning vidare, säger hon.




