Dubbel betalning för biljetter hos Hallandstrafiken. Det har många resenärer fått den senaste tiden och varje person måste själv anmäla felet för att få ersättning.
Det var SVT Halland som först berättade om problemet med Hallandstrafikens app. Så här långt har drygt 250 resenärer anmält att de har fått betala dubbelt på grund av felet i appen.
– Det står att det blivit ett tekniskt fel första gången du försöker betala. Sedan försöker man igen och då blir det dubbelt, säger Yasmine Möllerström, kommunikationschef för Hallandstrafiken.
Företaget bakom appen jobbar förstås med att lösa problemet. Delar av det hela har lösts, och en ny uppdatering av appen vid 16.00 under onsdagen ska förhoppningsvis få bort problemet helt.
De som drabbats och fått betala dubbelt får snabbt tillbaka pengarna. Men det krävs att varje resenär upptäcker felet och själv anmäler det till Hallandstrafiken.
– Vi kan tyvärr inte själva följa köpet utan här måste man vara noggrann. Men vi betalar tillbaka direkt när vi får in en anmälan, det har hög prioritet hos oss, säger Möllerström.
Alla typer av biljettköp kan ha lett till en dubbel betalning. Totalt görs det cirka 60 000 unika köp i appen varje månad.
Han pantsatte sitt hus när satsningen inleddes. Johnny Wallerman trodde stenhårt på affärsidén och det visade sig att han hade helt rätt. Nu siktar hans företag Selectric Sverige AB mot en omsättning på över en halv miljard kronor. – I början satt vi hemma, vi hade inte råd med lokaler. Men vi såg hela tiden potentialen.


