Dubbel betalning för biljetter hos Hallandstrafiken. Det har många resenärer fått den senaste tiden och varje person måste själv anmäla felet för att få ersättning.
Det var SVT Halland som först berättade om problemet med Hallandstrafikens app. Så här långt har drygt 250 resenärer anmält att de har fått betala dubbelt på grund av felet i appen.
– Det står att det blivit ett tekniskt fel första gången du försöker betala. Sedan försöker man igen och då blir det dubbelt, säger Yasmine Möllerström, kommunikationschef för Hallandstrafiken.
Företaget bakom appen jobbar förstås med att lösa problemet. Delar av det hela har lösts, och en ny uppdatering av appen vid 16.00 under onsdagen ska förhoppningsvis få bort problemet helt.
De som drabbats och fått betala dubbelt får snabbt tillbaka pengarna. Men det krävs att varje resenär upptäcker felet och själv anmäler det till Hallandstrafiken.
– Vi kan tyvärr inte själva följa köpet utan här måste man vara noggrann. Men vi betalar tillbaka direkt när vi får in en anmälan, det har hög prioritet hos oss, säger Möllerström.
Alla typer av biljettköp kan ha lett till en dubbel betalning. Totalt görs det cirka 60 000 unika köp i appen varje månad.
Positiv respons på digital hemtjänst i Kungsbacka
Höga kostnader bakom förändring - bättre tidning på fredagar
"Det är en enorm brist i hur vi jobbar"
Elitidrottaren från Värmland hamnade på Ung i Kungsbacka
Lätt tillgänglighet till glasögon är verklighet i Sverige. Men verkligheten ser inte likadan ut i andra delar av världen. Ett exempel är Tanzania i Afrika, där stora delar av befolkningen inte har råd att skaffa glasögon. Därför genomför optikkedjan Specsavers så kallade Eye camps i landet. Med på den senaste resan var Matilda Gustafsson, 30, från Kungsbacka. – Det känns väldigt bra att ha fått hjälpa så många människor på plats, säger hon.