I Sverige är det arbetsmarknadens parter – inte politikerna – som gör upp om spelreglerna på arbetsmarknaden. Det ger löntagarna trygga villkor, samtidigt som arbetsgivarna får schysst konkurrens. Och det gör att Sverige har väldigt få konflikter på arbetsmarknaden.
IF Metalls konflikt med Tesla är ett undantag. I dagarna har den pågått ett helt år. För Tesla respekterar inte vår svenska arbetsmarknadsmodell – de vägrar fortfarande att teckna kollektivavtal.
Våra medlemmar på Tesla ska självklart ha lika trygga villkor som på bilverkstaden mittemot. Det är viktigt för hela motorbranschen. För om en arbetsgivare tillåts dumpa villkoren, så kommer andra företag riskera att slås ut eller vilja följa efter för att kunna konkurrera.
Så kan vi inte ha det. För så fungerar det inte i Sverige. Här kör vi med kollektivavtal.
Sanna Svensson
Alliansen sprack under tisdagens fullmäktige
Extra "balkong" löser mångårigt problem
Skjutningen i Kungsmässan kan vara ett exempel på hur unga värvas
Sven Johansson såg en Daimler Empress Saloon från 1951 för första gången på Heden som 18-åring. Den gjorde rejält intryck och återkom i tankarna många gånger genom åren. Så dök den upp i en motortidning till salu och blev äntligen hans 1998.