NYHETER 2020-02-03 KL. 07:00

22 olika besöker äldre med hemtjänst

Kontinuiteten i hemtjänsten blir allt sämre. Senaste mätningen visar att Kungsbacka slagit nytt bottenrekord, där de äldre kan få besök av 22 olika personer under två veckor.

22 olika besöker äldre med hemtjänst

TV-klipp och nyheter

TV-klipp och nyheter



Redan 2009 fick kommunen kritik för det höga antalet olika anställda som vårdtagare mötte inom hemtjänsten. Då var siffran 16 olika hemtjänstanställda per äldre under en tvåveckorsperiod.

Ann-Helén Svensson, verksamhetschef på Vård och omsorg, meddelade då att kommunen arbetade med att få en kontinuitet på arbetsplatserna.

Vände siffrorna


Och de kommande åren vände siffrorna neråt. Men 2015 blev det en kraftig försämring igen och resultatet det året var 18 personal under en tvåveckorsperiod.

Efter fortsatt kritik från hemtjänstpersonal och vårdtagare skrev Ann-Helén Svensson en insändare i november 2017 och hävdade att problemen berodde på att kommunen var inne i ett förändringsarbete.

Ingen förbättring


Men våren 2018 kunde Norra Halland berätta att det trots försäkringarna om krafttag fortsatt inte blivit någon förbättring. Då var siffran 19 olika hemtjänstpersonal under en tvåveckorsperiod.

”Det klart att det inte känns bra, men vi har haft ett stressigt år” var Ann-Helén Svenssons förklaring.

Nu har mätningen för 2019 kommit. Den finns i det som kallas KKiK, Kommunens kvalitet i Korthet, där 260 kommuner jämför statistik med varandra. Där hamnar Kungsbacka högt när det gäller resultaten i skolan, men har som tidigare är känt problem med till exempel företagsklimatet.

Men det som verkligen sticker ut är än en gång antalet personal för äldre som behöver hemtjänst. Denna gången är siffran 22 olika personer under en tvåveckorsperiod.

– Ja, tyvärr är det så, vi är fjärde sämst bland kommunerna, medger Ann-Helén Svensson.

Hur är det möjligt?

– Det finns en rad förklaringar, men främst handlar det om systemet Intraphone som vi kört i ett år nu. Där används en så kallad ruttoptimering, som styr hur personalen ska jobba. Den fungerar inte så bra. Vi jobbar nu på olika fronter för att förbättra det, vi vill ju inte ha det så här.

Var det ett misstag att införa Intraphone?
– Nej, vi måste ha ett system för vi har ett så stort flöde. Men ruttoptimeringen fungerar inte utan att vi gör ett manuellt arbete med den.

Hur gör andra kommuner?
– Det är bara en annan kommun som jobbar med samma system.

Dags att slopa det?
– Något måste ske. Nu ska vi göra nya mätningar de närmaste veckorna och sen fatta ett beslut.

När då?
– Det kan jag inte säga än. Vi tittar på olika alternativ.

 

Mer ur NH om hemtjänst och Intraphone

AVSLÖJAR: Dyrbar hemtjänsttid kapas i smyg

Högsta chefen: "Jag visste det var kris"

Läget bättre efter Intraphone-krisen

LÄS SENASTE E-TIDNINGEN


Fler E-tidningar

SENASTE NYTT

Fler nyheter

DÖDSANNONSER

Bistick gav allergichock – nu lever Andrea ett liv bland bin

Bistick gav allergichock – nu lever Andrea ett liv bland bin

Det var fem år sedan som Andrea Wallroth valde att säga upp sig från sitt lärarjobb och satsa på att bli biodlare på heltid. Nu driver hon den prisbelönta honungsbutiken Djäknegårdens honung. Norra Halland träffade henne för att prata om hennes passion för bin, om när hon utvecklade en allvarlig allergi mot bistick och om varför insekter är så viktiga för planetens överlevnad.