Systembolaget: Inte större risker med hemleverans
Marlena Eriksson kritiserar att Systembolaget ska börja med hemleverans i Kungsbacka i en artikel i Norra Halland. Men Systembolaget ser inte att det finns större risker med hemleverans av alkohol än med försäljning i butik, enligt Stefan Bäckman som är försäljningschef för e-handel.
I juni 2019 beslutade regeringen att Systembolaget ska börja köra hem alkohol. Det finns redan i vissa orter och län och från och med den 17 maj ska det införas även i Kungsbacka.
– Syftet är att möta kundernas efterfråga. Vi har ett politiskt beslut om att vi ska erbjuda hemleverans, det var en del av vårt uppdrag 2012 till 2018 att testa detta och nu ska det införas, säger Stefan Bäckman.
Enligt honom tror man inte att det är mer riskfullt att leverera hem än att sälja i butik eftersom försöksverksamheten visade att så inte är fallet.
– När vi gjorde testet hade vi med alkoholforskare och gjorde löpande undersökningar på påverkan på den totala försäljningen samt alkoholvanorna hos hemleveranskunden. Vi såg då att hemleverans inte påverkande den totala alkoholförsäljningen och att den stora majoriteten av kunderna hade en konsumtion som var förknippad med låg risk, säger Stefan Bäckman.
Han ser även att det finns vissa aspekter som gör att många ändå kommer välja att handla i butik.
– I butiken handlar man alkohol direkt, men vid hemkörning tar det tre till fyra dagar att få hem det plus att det är en leveranskostnad, säger Stefan Bäckman.
Systembolaget kommer, precis som i butik, kontrollera så att kunderna inte är påverkade eller är för unga. Om det skulle hända dras leveransen tillbaka och pengarna återbetalas.
– Vi jobbar utifrån våra försäljningsregler och utbildar chaufförer för att säkerställa att det inte delas ut alkohol till personer som är påverkade eller till personer under 20 år, säger Stefan Bäckman.
Hur rimmar hemleverans med Systembolagets annars restriktiva alkoholförsäljning?
– Vi är ett annorlunda företag men vi behöver också följa kundernas mönster och det här är vad kunderna förväntar sig att vi gör på samma ansvarsfulla sätt som i våra butiker. Vårt uppdrag är att det även ska genomsyra e-handeln.
Läs mer:
Systembolaget erbjuder hemleverans i Kungsbacka
Malena kritisk till Systembolagets hemleverans